Уся моя філософія Барбі полягала в тому, щоб з допомогою цієї ляльки маленька дівчинка могла бути ким захоче. Барбі завжди символізувала те, що жінка має вибір.
Із автобіографії Рут Гандлер
Вихованням Рут здебільшого займалися найстарша сестра та її чоловік. Дівчинка часто допомагала їм у їхній аптеці, одночасно опановуючи основи ведення бізнесу. Вже підлітком Рут познайомилася на танцях з Еліотом Гандлером. Вони закохалися. У дев’ятнадцять Рут вирішила переїхати до Лос-Анджелеса, й Еліот поїхав за нею. Дівчина почала працювати у стенографічному бюро Paramount Pictures, а Еліот — навчатися в Коледжі дизайну. У 1938 році вони побралися.
Еліот почав робити зі ще нового тоді пластику — органічного скла — світильники та інші дрібнички для їхнього невеликого помешкання. За підтримки Рут це захоплення переросло у бізнес.
Рут виграла для Еліота великий контракт з Douglas Aircraft на створення масштабних моделей літаків для корпоративних подарунків. Еліот найняв Гарольда «Матта» Матсона, промислового дизайнера, щоб той допоміг з цією роботою. Потім Рут запропонувала їм узятися за виготовлення фоторамок і швидко забезпечила замовлення від фотомагазинів. З початком Другої світової війни пластик стали використовувати лише для військових потреб, тож вони перейшли на дерево і замовлення зросли вдвічі. 1942 року вони вирішили назвати нову компанію Mattel — комбінація з «Матт» та «Еліот». Їм ніколи не спадало на думку додати ім’я Рут.
Тимчасом як чоловіки, які керували галуззю, продовжували вважати, що маленьких дівчаток цікавить лише гра у материнство, Рут визначила класичну проблему споживачів. Мільйони дівчаток, як і її донька Барбара, були обмежені ножицями та оригамі у створенні реалістичних симуляцій дорослого життя, «вимріювання майбутнього». Чому б не скористатися новими методами виробництва вінілу і не створити для цього дорослу фігурку, живу і спроможну набувати потрібної форми?
Ідея дорослої ляльки для дівчаток була новою, територію дівчачих ігор міцно тримали виробники традиційних ляльок — малюків та немовлят. На всіх етапах подорожі ляльки від ідеї до втілення Рут стикалася із запеклим опором спочатку всередині компанії, а потім за її межами. Лише її безмірний ентузіазм та відданість справі зробили цю ідею реальністю.
_________________________________________________________________________________________________________
Я сильна, незалежна дівчина. Але коли справа доходила до побачень, це була та одна грань життя, де я відчувала, що мені не можна добиватися того, чого хочу.
Вітні Вулф
Вітні Вулф стала співзасновницею Tinder у 24 роки. Проте після скандального розриву з іншим співзасновником Джастіном Матіном її звільнили з компанії. Джастін Матін, як вона пізніше заявить у судовому позові, сказав, що 24-річна співзасновниця «робить компанію сміховинною» і «знецінює» її.
Вона бачить паралель між власним досвідом у компанії та досвідом користувачок Tinder. Багатьом жінкам, які користуються додатком, доводиться давати раду з токсичною поведінкою чоловіків — від непроханих сексуальних повідомлень до небажаних оголених фото. Вулф визначила справжню підприємницьку проблему: «Ця поширювана порочна культура... може зруйнувати психічне здоров’я та самооцінку всіх цих жінок з різних частин світу».
Вона вирішує використати цю можливість у новій компанії — соціальній мережі для дівчат та жінок, створеній винятково для компліментів та взаємної підтримки, а не для руйнування інших, яке ніби заохочується іншими соцмережами. Тоді потенційний інвестор пропонує розвинути ідею: як щодо нового, позитивного сайту знайомств, де жінок ставлять на перше місце? У Вулф ідеальна позиція для того, щоб з новим продуктом узятися за проблему жінконенависництва, що існує в цій категорії. Цей новий сміливий проєкт — Bumble — не буде просто конкурентом Tinder. Він буде антидотом від нього.
У грудні 2014 року Вулф заснувала Bumble. Bumble отримав доступ до інфраструктури Badoo та технічних ноу-хау. Будучи засновницею, генеральною директоркою та співвласницею, Вулф тепер могла створити компанію зовсім іншого типу, зі здоровішою та позитивнішою культурою — як усередині організації, так і серед користувачів.
Предметне знання допомогло їй створити сервіс, що виявився кращим для мільйонів самотніх жінок. І, як виявилося, для мільйонів гетеросексуальних чоловіків теж.
Tinder і досі залишається додатком для знайомств №1, що доводить: перевага першопрохідця щось-таки означає. Але з кожним роком він втрачає позиції. Запитаєте, який додаток йде за ним назирці і стабільно зростає? Bumble.
_________________________________________________________________________________________________________
Я хотіла б, щоб мене запам’ятали як людину, яка змінила світову медицину за допомогою доступних інновацій.
Кіран Мазумдзар-Шоу
Мазумдар народилася 1953 року у бенгальській родині. Її батько Расендра був головним пивоваром United Breweries. Її батьки не були грошовитими, але наполягли на найкращій освіті, відіславши доньку до приватної жіночої школи у Бангалорі. Першим її зацікавленням була медицина, але коли вона не отримала стипендію, батько запропонував піти його шляхом і стати пивоваром. Це була амбітна ідея. У той час у пивоварінні переважали чоловіки, і не лише в Індії. Але Мазумдар усе одно вирішила зайнятися цією справою.
Не маючи жодних варіантів удома, Мазумдар отримала роботу в одній з пивоварень Шотландії. Але перед від’їздом їй зателефонував Леслі Окінклосс, засновник біохімічної компанії під назвою Biocon. Окінклосс одержував сировину з Індії, а тепер хотів створити там місцеву присутність. Оскільки індійське законодавство обмежувало частку іноземної власності в будь-якому бізнесі до 30%, йому потрібен був індійський партнер з ґрунтовним знанням ферментації і бажанням ризикнути, щоб допомогти.
Зрештою Мазумдар, якій усе життя казали, що вона може впоратися з будь-яким викликом, погодилася. Вона вивчила всі деталі бізнесу Biocon у Корку й потім повернулася до Бангалора з простою місією — створити біотехнологічну компанію.
У 1978 році 25-річна Кіран Мазумдар заснувала Biocon India, створивши цех у гаражі орендованого будинку з 10 тисячами рупій стартового капіталу, сумою, що дорівнювала сьогоднішнім трьом тисячам доларів. За короткий термін Мазумдар перетворила Biocon India з виробника ферментів на розвинену біофармацевтичну компанію. Завдяки постійним інвестиціям у програму досліджень Biocon розробила масу ефективних препаратів для лікування раку, діабету й таких автоімунних порушень, як псоріаз та ревматоїдний артрит. Боротися з великими фармацевтичними компаніями на Заході Мазумдар не могла, тому знайшла собі добре захищену позицію, зосередившись на виробництві біопрепаратів, тобто препаратів, виготовлених з живих клітин і білків.
Кіран Мазумдар-Шоу продовжує використовувати наукову допитливість як головну перевагу своєї компанії, постійно спрямовуючи Biocon до успіху шляхом наполегливих досліджень і розробок, а також покупок і партнерств. Компанія володіє майже тисячею патентів і спрямовує 10% свого доходу на дослідження та розробки, що значно перевищує аналогічний показник будь-якої іншої індійської фармакологічної компанії. Найкраща позиція завжди на один крок попереду.
_________________________________________________________________________________________________________

Енні з цим розбереться.
Волтер Біч
Олів Енн Меллор народилася на фермі у Вейверлі 1903 року і була наймолодшою з чотирьох доньок. У сім років дівчинка відкрила свій перший банківський рахунок. В одинадцять вона вже допомагала вести сімейні рахунки, заповнюючи чеки та контролюючи витрати. Замість старшої школи Олів Енн пішла в Американський секретарський та комерційний коледж.
У 21 рік Меллор взяли секретаркою та рахівником у маленьку авіаційну компанію Travel Air Manufacturing. Travel Air заснували Волтер Біч і його партнери — кваліфіковані пілоти та авіаінженери. Єдина жінка у фірмі з 20 працівників, Меллор вирізнялася своїми діловими навичками, й невдовзі Біч поставив її керувати офісом, що зростав. Меллор набридло, що її дражнять через брак знань про літаки, тож вона попросила головного інженера компанії дати їй схему з назвою кожної частини. Вона запам’ятала її і відтоді вимагала від кожного нового працівника робити те саме незалежно від посади в компанії. Не бути пілотом — це не причина не знати продукцію компанії до деталей, вважала Меллор.
На початку Великої депресії Олів Енн переконала Волтера, що буде надійніше продати Travel Air компанії, яка виготовляла її двигуни, Curtiss-Wright. Невдовзі після цього Волтер й Олів Енн побралися та переїхали до Нью-Йорка, де був розташований головний офіс компанії.
Здобувши підтримку перших інвесторів Travel Air, Волтер та Олів Енн заснували Beech Aircraft. Волтер став президентом компанії, а Олів Енн — секретарем-скарбником.
1938 року Beech Aircraft вже була в складному становищі, незважаючи на успіх своїх літаків. Велика депресія невблаганно завдавала шкоди всім американським бізнесам. Однак 1940-го ситуація стала змінюватися на краще через перехід економіки країни на воєнні рейки. Саме тоді Волтер Біч впав у кому, залишивши свою 36-річну дружину на останньому місяці вагітності керувати компанією з 750 працівників.
Олів Енн почала працювати на лікарняному ліжку по 12 годин — щоб зберегти контроль Beech Aircraft і приготувати компанію до війни. Коли ж Волтер, який майже рік хворів, нарешті видужав, він побачив, що Олів Енн не надто хочеться переставати приймати рішення. Якщо раніше він не бажав навіть згадувати про її внесок у бізнес, то тепер охоче дозволяв дружині командувати парадом. Навіть будучи при доброму здоров’ї, Волтер став часто залишати офіс заради полювання, риболовлі або просто щоб піти підстригтися, іноді посеред засідання ради директорів. «Енні з цим розбереться», — казав він і неквапливо виходив з кімнати.
Коли 1950 року Волтер помер від серцевого нападу, Олів Енн пережила своє горе й обійняла посаду президента, ставши першою жінкою, яка очолила велику авіаційну компанію.
За десятиліття, що минуло після смерті чоловіка, Олів Енн Біч провела компанію через корейську війну й увірвалася у нові сфери на кшталт розробки військових безпілотників і систем розгерметизації для космічних місій Apollo. Олів Енн завжди захоплювала нову позицію, знаходячи точки перетину між незадоволеним попитом на ринку та основними перевагами Beech.
_________________________________________________________________________________________________________
Я стала нетерплячою. Хочу перемагати. Не справлятися з труднощами. Не втримуватися. Не бути конкурентоспроможною. А перемагати.
Мері Барра
Мері Барра народилася 1961 року й виросла у передмісті Детройта, автомобільної столиці світу. Її батько Рей пропрацював у General Motors 39 років виробником штампів на заводі Pontiac.
Будучи членом Національного товариства пошани (National Honor Society) й маючи середній бал 4, Барра вступила до Інституту технологій General Motors. Отримавши 1985 року диплом бакалавра в галузі електротехніки, Барра пішла працювати на GM на повну зайнятість заводським інженером. У 1988 році Барра отримала стипендію GM для навчання у Стенфордській вищій школі бізнесу і закінчила її серед 10% найкращих випускників свого класу. Вона продовжила працювати, обіймаючи низку інженерних та адміністративних посад у GM, де, як і майже в будь-якій великій компанії того часу, жінкам було важко домогтися, щоб їх почули.
У 2001 році, після успішного налагодження стосунків з профспілкою, Барра отримала завдання допомогти запровадити у GM японські методи ощадливого виробництва. Одночасно компанія запросила її взяти участь у корпоративній програмі навчання для перспективних керівників. У 2008 році, після того, як Барра довела своє завзяття на посаді керівника заводу, її призначили керувати дослідно-конструкторською роботою в усій компанії.
Нове керівництво GM вирішило поставити Барру на чолі служби управління персоналом компанії з 200 тисячами працівників. Це було дивне рішення як для інженера, але Барра відзначилася в корпоративній комунікації і зробила дива, піднявши моральний дух після страйку.
Барра прагнула оптимізувати кількість платформ, зруйнувавши бар’єри між багатьма відділами розробок нової продукції та закупівель у компанії. Їй вдалося досягти в цьому таких успіхів, що 2013 року її підвищили до виконавчого віцепрезидента й доручили займатися ще й логістичним ланцюгом GM. Тепер Барра наглядала за роботою 35 тисяч працівників у 130 країнах, ставши людиною №2 в GM. На цій посаді вона відстоювала два найвразливіші місця компанії — економічні двигуни та легші машини.
На думку генерального директора Дена Акерсона, Барра «упорядкувала хаос», вичистивши бюрократію і вирівнявши організацію, ліквідувавши непотрібні щаблі керівництва середньої ланки.
Якщо вона змогла полагодити і корпоративну культуру, і машини, то точно мала достатньо компетентності, щоб керувати всією GM. У 2014 році Барра перемогла трьох кандидатів-чоловіків на виборах генерального директора компанії, де за неї проголосували одностайно. Вона стала першою жінкою на чолі однієї з компаній «великої трійці» автовиробників.
Сміливе керівництво Барри надало компанії сили. Вона прагнула консенсусу, проводячи «наради у холлі», щоб отримати пораду працівників щодо напрямку кожного продукту, але без вагань ухвалювати рішення, якщо вважала за потрібне. Таке поєднання відкритості та рішучості виправдало себе. У 2016 році GM побила рекорди продажів: загальний обсяг проданих машин перевищив 10 мільйонів. Того ж року, після того як Барру обрали головою ради директорів, часопис Fortune назвав її найвпливовішою жінкою у світі.
У 2019 році компанія пережила масштабну реструктуризацію вартістю майже в 4 мільярди доларів, що передбачала скорочення виробництва на кількох фабриках і вихід з важливих раніше ринків — від Західної Європи до Нової Зеландії. Кількість працівників GM зменшилася на 15 %, кількість керівних кадрів скоротили на 25 %; загалом було ліквідовано 14 тисяч робочих місць. Колишній віцеголова компанії Боб Лутці сприйняв дії Барри з оптимізмом: «Сьогодні GM дивиться в очі суворим реаліям... Думаю, те, що ми зараз бачимо, — це швидкодійне й орієнтоване на реальність управління компанією».
_________________________________________________________________________________________________________
Повні історії цих жінок читайте у книжці Девіда Брауна
«Мистецтво бізнес-війни»
_________________________________________________________________________________________________________
В нашому інтернет-магазині laboratory.ua представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними
Замовляйте книги на сайті інтернет-магазину laboratory.ua: кешбек і безкоштовна доставка за замовлення від 500 грн
Більше актуальних видань шукайте за посиланням у книжковому інтернет-магазині laboratory.ua