Щоденник видавця: де брати фінансування на видання книжок?
Відкриваємо нову рубрику! Щоденник видавця — це колонка засновника Лабораторії та Librarius, екс-співвласника видавництва Наш Формат Антона Мартинова. Чесно про видавничу кухню та книжковий ринок від одного з найвідоміших українських видавців — відтепер у блозі Лабораторії.
Одного разу в інтерв'ю одному популярному бізнес-виданню мені поставили питання у стилі «У вас так багато класних проектів, а де брати на них фінансування?».
Давайте розкажу. Виробничий цикл в цьому бізнесі – довгий, від 6 до 18 місяців, протягом яких гроші тільки вкладаються у права, всю додрукарську підготовку, друк. Далі ще додаються, в середньому, 3-9 місяців, поки книжка продається й інвестовані кошти повертаються. Весь цей час треба, як кажуть українською, «тримати кости»…
Весною минулого року почався проект «Лабораторія». Мотивом стало бажання видавати кілька важливих сучасних актуальних книжок на рік. Такий собі лайфстайл бізнес, хобі. Інвестиція в майбутнє.
Але все пішло далі. Робота закрутилась, поглинаючи все більше мого часу. Проте я почав знову відчувати смак і не зміг втримати свої амбіції створити в Україні свій сильний ринок.
«Ну як можна не видавати ці та ці книжки, якщо маєш амбітну мету змінити ринок та впливати на свідомість цілих поколінь?» — таке питання звучало в голові дуже часто.
5 запланованих книжок перетворилися на 15, а згодом на 30+. При тому, що фокус на свіжому і важливому ми зберегли і поставили основним непорушним пріоритетом всіх продуктів бренду: від того, що ви вже можете побачити – книжок і подкастів, до тих ідей, які ще виношуються і мають народитися у комплексний проект у контексті «синтезу ідей та сенсів».
На все це потрібен час і ресурси. Останні — не безмежні і дуже важливі для компанії, що ставить амбітну мету, зростає і розширюється. Є, звісно, варіант зменшити апетити і амбіції. Адже ринок можна змінити як за 5 років, так і за 50. Але спроможні люди в команді і на «віртуальному борді», з якими я маю можливість консультуватися і сперечатись, — всі вони мотивують не зупинятися.
Коротко про інструменти:
- Державна програма кредитування «5-7-9» поки для нашого бізнесу не працює, бо інтелектуальна власність і видавничі товарно-матеріальні цінності банки не збуджують, а нерухомого і нового рухомого майна під заставу не вистачає.
- Державна закупівля книжок – один із інструментів стимулювання розвитку галузі зі сторони держави згідно її пріоритетів. Це може бути приємною бонусною підтримкою, але ніяк не елементом стратегії видавництва.
- Гранти, на які ми подавалися, – нам не даються. Досвідчені люди кажуть, що там інша філософія – підтримувати тих, хто без цього не виживе. А ми, мовляв, живучі. Непогана характеристика і досвід, проте без позитивного кеш-фло.
- Тішить, що в країні є Люди і Компанії, яким важливий розвиток прогресивного культурного середовища зараз і доля суспільства у майбутньому. Тому у нас є важлива допомога від небайдужих приватних інвесторів, яка дозволяє частково закрити касові розриви. («Як відвернути кліматичну катастрофу» Білла Ґейтса, «Бути лідером» Девіда Рубенштейна та «Майбутнє ближче, ніж здається» Пітера Діамандіса і Стівена Котлера вийшли за підтримки CEO Club Ukraine)
Проаналізувавши світовий досвід і наклавши його на нашу консервативну сферу – ми вирішили спробувати схрестити декілька моделей залучення фінансування. Звернули особливу увагу на краудфандинг і передпродаж квитків на концерти.
Саме тому кожну нашу книжку ми анонсуємо у спеціальному розділі «Незабаром», де її можна придбати за ціною яка буде збільшуватись, чим ближче буде підходити дата релізу. У фіналі ціна фіксується на обкладинці і буде продаватися перші 12 місяців після релізу скрізь по ринку за «cover price».
Ми поставили за мету – відбирати для вас сучасну і актуальну літературу і видавати її якісно і максимально близько до оригіналу українською мовою. Ви можете допомогти нам видати ще більше важливих книжок розповсюдженням інформації, а також «донейтами» на книжки для себе особисто, або ж для друзів і колег!
У такий спосіб ми разом впливатимемо на розвиток нашого власного ринку, створенню робочих місць у креативній індустрії та на те, щоб розумне ставало ще красивішим.
Антон Мартинов