8 кроків до вдалих змін у бізнесі
Одні з найбільших болей і тривог у лідерів компаній: як вдало запровадити зміни й нововведення, найбільш точно проаналізувати поточний стан справ і розрахувати подальші напрямки розвитку. Із цим колись зіткнувся й автор книги «Справа часу. Чого мене навчило мистецтво варити пиво» Нік Міллер, що власноруч побудував успішну кар’єру в сфері продажу та маркетингу споживчих товарів і підняв із колін не один бізнес. Його авторська модель із восьми етапів впровадження змін вдало продовжує допомагати в розвитку та становленні успішного бізнесу по всьому світу. Вона стане корисною не лише керівникам компаній, але й тим, хто хоче бути прогресивним лідером, за яким ідуть люди. В матеріалі розповідаємо детальніше про кожен із етапів змін.
1. Аналізуйте свої дії
Визначте потенційні загрози та обговоріть їхні можливі наслідки. Якщо перед бізнесом постають нагальні проблеми, вся команда повинна сприймати їх серйозно.
Починаючи з аналізу, ви дивитеся на середовище, в якому оперуєте, на поточну ситуацію і на доступні ресурси; далі ви визначаєте варіанти, оцінюєте їх та обираєте стратегію; насамкінець ви реалізовуєте обрану стратегію в межах усієї організації.
2. Зберіть завзяту команду
Оберіть людей, які найкраще підходять для того, щоб вести за собою в умовах змін, і створіть навколо них команду. Серед персоналу, який набирали з огляду на енергію та вміння, завжди знайдеться кілька справді натхненних особистостей, на яких можна покластися в питаннях підтримки та мотивації колег.
Якщо з вибором претендентів виникатиме складність, полегшіть собі задачу, послуговуючись кількома допоміжними питаннями:
- Скільки в них енергії?
- Чи заряджають вони оточення?
- Чи є в них перевага?
- Чи можуть вони давати результат?
3. Сформулюйте бачення
Визначте базові цінності та кінцеву мету і переконайтеся, що команди, на які покладається впровадження змін, здатні чітко описати бачення. «Цінності» та «бачення» скидаються на корпоративний жаргон, але вони є наріжними каменями здорового бізнесу, і конче необхідно, щоб ваша команда завжди про них пам’ятала.
Компанії та їхні бренди повинні мати чіткий набір цінностей, який спрямовуватиме загальну стратегію і щоденну діяльність. Прищепивши такі цінності колегам, із якими працюєте над змінами, ви скеруєте чіткий напрямок загальної стратегії та щоденної діяльності.
До сьогоднішнього дня одним із найкращих прикладів цінностей компанії залишаються п’ять чітких правил, які мусив пам’ятати кожен робіник SAB Miller:
- Люди — наша незмінна перевага.
2. Відповідальність розподіляємо чітко і персонально.
3. Ми працюємо на спільну перемогу.
4. Наш пріоритет — клієнти і споживачі.
5. Наша репутація — важлива і неподільна цінність.
4. Вчіться питати й слухати
Знайдіть спосіб зрозуміло донести своє бачення та дайте змогу іншим конструктивно його критикувати. Упровадження змін — процес колективний; якщо ж говорити менш помпезно — тримайтеся колег і відкрито з ними співпрацюйте.
Для зростання незле дослухатися до своїх співробітників, і не важливо, наскільки високе чи низьке їхнє становище у корпоративній структурі. Лідер, який заходить у переповнену кімнату і викладає своє бачення, а тоді виходить, не вислухавши думки інших щодо важливих речей, породжує стагнацію. За таких умов руху вперед не буде — тільки по колу. Якщо натомість ви зайдете в кімнату та почнете ставити запитання, то дуже швидко отримаєте важливу інформацію про те, як найефективніше втілити свою стратегію в життя. Йдеться не про будь-які запитання: почніть із загальних відкритих запитань, а коли почуєте відповіді, поставте нові, але конкретніші.
5. Мотивуйте та хваліть
Повсякчас слідкуйте, чи немає перепон або людей, які опираються змінам. Винагороджуйте тих, хто їх підтримує, та завжди ставте підлеглим чіткі, вимірювані, досяжні, реалістичні та своєчасні цілі. Правильне схвалення дає працівнику змогу оцінити себе на фоні власних цілей. Якщо щось або хтось не дає вашим людям працювати як слід — усуньте цю перепону.
Як влучно висловилася американська комп’ютерна експертка Грейс Гоппер — «Проси пробачення, а не дозволу». Фраза має сенс у контексті вмілого та мотивованого персоналу: якщо ви дасте хорошим людям відчути, що вони можуть ухвалювати рішення, не чекаючи дозволу, то прищепите їм неймовірний командний дух і жагу успіху. Загалом люди хочуть перемагати, їм потрібна чітка ціль, і ваше завдання як лідера — дати їм змогу її досягти. Як лідер ви повинні помічати, коли вони роблять щось правильно, хвалити їх за це і винагороджувати.
6. Здобувайте короткострокові перемоги
Здобуваючи перемоги на ранніх етапах, ви створюєте відчуття місії та спроможності. Ставлячи низку короткострокових цілей, ви робите довгострокову ціль більш досяжною. І коли завдання здається надто масштабним «їжте слона по шматочках»: беріть на себе стільки, скільки дійсно зможете зробити.
Тверезо оцінюйте свої можливості й, коли ви прийматимете серйозні рішення, а вони виявлятимуться правильними, перед вами відкриються абсолютно нові та значно ширші кар’єрні горизонти. Хтось назве це удачею, інші інстинктом, але хай там як, у своїх рішеннях ви маєте бути сміливими.
7. Винагороджуйте за досягнення
Повсякчас аналізуйте досягнуте та винагороджуйте за успіх. В організації здобутки можуть сприйматися як даність, та оскільки в бізнесі більшість досягнень є результатом колективного зусилля, це дає чудовий привід похвалити команду.
Проводячи аналіз, зверніть увагу на концепцію «двигунів» і «якорів»: перші сповнюють вас і ваш бізнес енергією, а останні понижують її до свого рівня. Це поняття справедливе відносно вашого персоналу та колег, а також клієнтів і постачальників — загалом ви завжди маєте прагнути працювати з двигунами та уникати якорів. Хороший лідер завжди винагороджує людей, коли вони роблять щось правильно, а не марнує час, критикуючи їх за помилки.
Адже системи винагород, цілей, відповідальності, оцінки та всі перевірені методи управління персоналом насправді існують не для того, щоб ловити працівників на помилках, а щоб підкреслювати правильні дії з їхнього боку.
8. Зробіть зміну перманентною
Зробіть так, аби всі мали змогу обговорювати запроваджені зміни і всі лідери організації їх схвалювали. У цьому й полягає ваше завдання як керівника — гарантувати, що всі підлеглі вмотивовані, не мають критичних перешкод та можуть працювати зі змінами на максимум.
Така комунікація кардинально відрізняється від звичних заяв і вимог. Слухаючи і питаючи, ви у найкоротші строки отримуєте інформацію стосовно нововведень, яка дає змогу оцінити поточну бізнес-ситуацію.
Передзамовити книжку Ніка Міллера «Справа часу. Чого мене навчило мистецтво варити пиво»
В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними.
Більше актуальних бізнес-видань від провідних українських видавництв шукайте за посиланням на сайті книжкового інтернет-магазину laboratoria.pro
Переглянути всі книги видавництва Лабораторія можна у каталозі