0 Кошик 0,00 грн
0 Кошик 0,00 грн

«Найкращі рішення в бізнесі і в житті я приймав, прислухаючись до серця.» — інтерв'ю засновника Amazon Джеффа Безоса

Джефф Безос не вигадав ідеї продажу книжок в інтернеті. Це вже практикували інші, коли 1994 року він заснував Amazon. Утім виявився візіонером, який знав, як використати  краще програмне забезпечення для ефективнішої системи продажу. А  найголовніше, що, зрештою, вигадав, як продавати практично все в інтернеті — у період його становлення.

Відтоді Джефф цілковито змінив світ роздрібної торгівлі, комп’ютерних систем і космічних досліджень, і став найзаможнішою та найвідомішою  людиною у світі. Ринкова вартість Amazon сягнула понад трильйон доларів; на початок 2020 року компанія налічувала понад 840 тисяч працівників повної і часткової зайнятості; Amazon — один з найвідоміших у світі брендів.

Книга Джеффа Безоса

Усі хочуть знати, як Джефф побудував Amazon і досягнув неймовірного успіху за відносно короткий період. У інтерв’ю з книжки Девіда Рубенштейна «Бути лідером» він відкриває деякі таємниці успіху.

 

Ваша ринкова вартість зросла цього року [2018] на 70 відсотків. Як гадаєте, є  якесь одне чи, може, кілька пояснень  цьому?

 

На загальних зборах в Amazon я майже щоразу, от уже 20  років, кажу: «Якщо ринкова вартість зростає на 30 відсотків щомісяця, не варто почуватися на 30 відсотків розумнішими. Бо коли вартість падатиме на 30 відсотків щомісяця, не дуже приємно почуватися на 30 відсотків тупішими». Слід управляти компанією, розуміючи, що одного дня її будуть «зважувати». Нехай зважують. Не варто витрачати час на роздуми про щоденну ринкову вартість. Я не витрачаю.

 

І  таким чином ви стали найбагатшою людиною у світі. Ви прагнули цього звання?

 

Ніколи не прагнув. Бути другим найбагатшим у світі теж було нівроку.

Хай би краще називали мене «винахідником Джеффом Безосом», або «підприємцем  Джеффом Безосом», або «батьком Джеффом Безосом» — ці звання для мене набагато важливіші.

Мені належить 16 відсотків Amazon. Ринкова вартість Amazon становить близько одного трильйона доларів. Це означає, що ми забезпечили інших людей 840 мільярдами доларів. Я щиро вірю, що підприємницький капіталізм і вільні ринки розв’язують багато проблем у світі. Не всі, але чимало з них.

 

Розкажіть про свій підхід до будівництва проєктів і ухвалення рішень.

 

Усе, що я зробив, починалося з малого. Компанія Amazon на старті мала лише кількох працівників. Blue Origin [Джеффове аерокосмічне підприємство] починалося із п’яти співробітників. Бюджет компанії був дуже-дуже маленьким, а зараз от наближається до мільярда доларів на рік. Наступного року перескочить за мільярд. В Amazon працювало буквально десятеро осіб, а тепер пів мільйона. Для мене то було наче вчора: я сам відвозив посилки на пошту і сподівався, що колись ми зможемо дозволити собі автонавантажувач. Я спостерігав, як мале переростало у велике.

Найкращі рішення в бізнесі і в житті я приймав, прислухаючись до серця, інтуїції, чуття, а не займаючись аналізом.

Якщо можна щось вирішити за допомогою аналізу, слід так і вчинити. Та життя показує, що найважливіші рішення завжди приймаються за інстинктами, інтуїцією, смаковими вподобаннями і веліннями серця.


Книга Джеффа Безоса "Бути лідером"

Я часто спілкуюся з виконавчими директорами, засновниками компаній та підприємцями, і помічаю, що вони хоч і говорять про клієнтів, насправді зациклені на конкурентах.

Величезною перевагою будь-якої компанії є спроможність зосередитися  на своїх клієнтах замість конкурентів.

Окрім того, слід визначити, хто твої клієнти. Коли можна, застосуймо науковий підхід, і коли потрібно, прислухаймось до серця й інтуїції.

 

Ви закінчили школу як найкращий  учень. А потім подалися в найвищу лігу професійної діяльності людства — фінанси.

 

Так. Я оселився в  Нью-Йорку і  потрапив у  квантитативний геджевий фонд на чолі з  неймовірним Девідом Шоу  — D. E. Shaw and Company. Коли я  прийшов у цю компанію, там працювало всього 30 осіб, а коли звільнився — близько трьох сотень. Девід і донині для мене серед найвизначніших людей, яких я зустрічав у житті. Я  стільки від нього навчився, використав багато його ідей і принципів стосовно кадрів і  рекрутингу, коли підбирав перший персонал в Amazon.

 

Як я розумію, ви були там зіркою. Що підштовхнуло сказати: «З  мене досить. Я  створю компанію із продажу книжок в інтернеті і зроблю це в Сієтлі»? Звідки взялася ця ідея?

 

То був 1994 рік. Ніхто не чув про інтернет. Дуже мало людей знали про нього. На той час ним послуговувалися науковці, фізики. Я натрапив на інформацію про те, що Всесвітня павутина розростається десь на 2300 відсотків щороку. Усе, що зростало з  такою швидкістю, заповідалося грандіозним. Я поміркував і вирішив: «Треба вигадати бізнес-ідею і запустити її в інтернет, і нехай тоді інтернет розростається навколо нас. А ми будемо далі над цим працювати».

Я склав перелік продуктів, які можу продавати онлайн. Застосував примусове ранжування і зупинився на книжках. Книжки мають суперову особливість: у цій категорії більше товарних позицій, ніж деінде. У будь-який довільний час наявно понад три мільйони різних назв, що виходять друком по всьому світі. Тож основоположною ідеєю Amazon було створити універсальний асортимент книжок. У найбільших книгарнях налічувалося всього 150 тисяч назв. Так я і зробив. Зібрав невеличку команду, ми розробили програмне забезпечення, і я перебрався у Сієтл.

 

Ви сказали батькам, що йдете з D. E. Shaw, де успішно працювали і  заробляли, мабуть, непогані гроші. Дружині сказали, що плануєте переїжджати на інший кінець США. Як вони всі  зреагували?

 

Одразу підтримали мене  — одразу після того, як запитали: «Що  таке  інтернет?». Так  і  є:  розраховуєш  передусім  на  близьких людей, а не на ідею. Робиш ставку на людину. Це одне з тих рішень, що я прийняв серцем, а не головою. Я сказав собі: «У  80 років я хочу мати якнайменше підстав шкодувати про своє життя». Здебільшого люди шкодують про те, чого не зробили, не спробували. Непройдені шляхи  — ось що переслідує  нас.

 

Звідки взялася назва Amazon?

 

Амазонка — найбільша річка на планеті, а в нас найбільший на планеті асортимент.

 

Звучить просто. Із назвою легко визначилися чи мали інші варіанти?

 

Спершу я назвав компанію Cadabra. Словами не передати, яким скромним усе було спочатку. Коли я вирушив у Сієтл, то хотів одразу взятися до роботи: зареєструвати компанію і відкрити рахунок у банку. Зателефонував приятелеві, і він порекомендував юриста. Виявилося, то був його адвокат з розлучення. Утім той юрист таки зареєстрував мою компанію і допоміг відкрити рахунки. Він запитав про назву компанії, щоб заповнити реєстраційні папери. Розмова була телефонна, і я швидко відповів: «Cadabra». Ну, тобто як абракадабра. А він перепитав: «Cadaver?». Йому почулося «кадавер», тобто труп. І я відразу передумав: «Ага, тоді це не годиться,  — але додав:  — Нехай поки буде Cadabra, а  потім я зміню». За три місяці я змінив назву на Amazon.

 

Якби ви продавали тільки книжки, то, мабуть, не були би зараз найбагатшою людиною у світі. Коли вперше виникла ідея продавати інші  товари?

 

Після книжок ми почали продавати музику, а потім — відео. Згодом я порозумнішав і  розіслав електронного листа тисячі випадково обраних клієнтів, поцікавившись: «Які ще товари ви хотіли б у нас купувати, крім тих, що ми продаємо сьогодні?». Із відповідей склався неймовірно довгий перелік. Люди відповідали залежно від того, чого потребували на той час. Пам’ятаю, один відписав: «Добре було б, якби ви продавали щітки для склоочисника вітрового скла, бо мені вони дуже потрібні». І я подумав: «То ми можемо продавати будь-що».

 

Ви не любите призначати зустрічі до десятої ранку.

 

Не люблю.

 

І стараєтеся спати по вісім годин на добу.

 

Я рано лягаю. Рано встаю. Люблю вранці побайдикувати. Люблю читати газету. Люблю пити каву. Люблю снідати з дітьми перед школою.Час байдикування для мене дуже важливий, тому першу зустріч я призначаю на десяту. Зустрічі, що передбачають інтенсивну розумову діяльність, волію провести до обіду. Якщо потрібне інтелектуальне напруження  — то це для мене виключно десятигодинні заходи. О п’ятій вечора я вже  кажу: «Не можу думати про це сьогодні. Спробуймо ще раз завтра, о  десятій».

Я потребую восьмигодинного сну. Тоді мислю краще. Маю більше енергії. І кращий настрій. Адже, якщо подумати, за що взагалі топменеджер отримує гроші? Тобі платять за невелику кількість високоякісних рішень.

Твоя робота полягає не в  тому, щоб ухвалювати тисячу рішень щодня. Якщо я  маю три гарні рішення щодня, цього досить.

Воррен Баффетт каже: я молодець, якщо у мене три гарні рішення на рік. І я підтримую такий підхід.

 

Одне з  ваших захоплень  — космос і  космічні мандрівки. Ви заснували Blue Origin спершу таємно, а  потім оприлюднили проєкт. Щороку вкладаєте в  це підприємство мільярд доларів, ба  навіть більше, власного капіталу. Що сподіваєтесь із цього отримати? Люди невдовзі подорожуватимуть у космос?

 

Це найважливіша моя робота. Я дуже вірю в неї. Аргумент у мене простий. У нас найкраща планета. Ми відправляли роботизовані зонди на кожну планету Сонячної системи. Повірте, люди, ця — найкраща. Проте ми мусимо розв’язувати чимало проблем, адже вперше за тисячолітню історію нас забагато для планети такого розміру. Цьому можна зарадити, але вихід тільки один: вибратися у Сонячну систему.

Моя роль така: я хочу побудувати космічні апарати багаторазового використання.

Прагну створити космічну інфраструктуру, щоб наступні покоління використовували її так само, як я використовував FedEx та інші сервіси, коли будував Amazon. У цьому задум Blue Origin.

Відгуки і рецензії
Поки немає коментарів
Написати коментар
Ваше Ім'я*
Ваш Email*
Введіть текст*