Створити нішу книг про хатнє прибирання і завоювати її: від Марі Кондо до Стейсі Соломон
Японка Марі Кондо не завжди писала книжки: у 19 років вона заснувала консалтингову фірму з допомоги в організації домашнього простору. А коли попит на послуги зріс настільки, що клієнтам доводилося ставати в чергу заздалегідь, один із них запропонував Кондо викласти її ключові принципи у друкованому вигляді. У 2011 році, коли Марі Кондо виповнилося 25, у Японії вийшла її перша книга. За два роки книгу переклали німецькою, а у 2014-ому за справу взялося найбільше видавництво світу Penguin Random House, відкривши принцип КонМарі світові.
Тією першою книгою була «The life-changing magic of tidying up: the Japanese art of decluttering and organizing» (українською відома під назвою «Викинь мотлох із життя! Мистецтво прибирання, яке змінить вас назавжди»).
У США нею опікувався імпринт Ten Speed Press (підрозділ Penguin Random House): акцент на японському мінімалізмі допоміг книзі добігти 9 млн проданих примірників. У 2016-ому вийшла друга англомовна книга Марі Кондо «Spark Joy: An Illustrated Master Class on the Art of Organizing and Tidying Up», яку одразу рекламували невід’ємною частиною першого бестселера.
До речі, аномально довгі назви є характерною особливістю книг Марі, проте вони побудовані таким чином, щоб потенційний читач легко вихоплював із пам’яті ключову фразу, наприклад «spark joy» («іскра радості»), а от повна назва відображається на кращих результатах пошуку в інтернеті, від Google до каталогу Amazon.
Паралельно Penguin Random House видає обидві книги Марі Кондо й у Великобританії в імпринті Vermilion. Але тут акцент зміщується на слоган «як позбутися безладу вдома», із назви зникає прикметник «японський», перекочувавши на типову для англійців рекламну наліпку
«Японська сенсація – продано 1,5 млн примірників».
У січні 2017 року виходить британська версія другої книги «Spark Joy». Видавець розуміє, що із першою книгою прогадав, і цього разу навпаки додає «японський» до назви, а супровідний рекламний текст масштабується: «Глобальний феномен, що змінює життя – продано 5 млн примірників».
За три роки, у 2017-ому, виходить друком манґа «The Life-Changing Manga of Tidying Up». І якщо у Японії сегмент манґи давно завоював лідерські позиції на книжковому ринку (продажі кожного із ТОП-30 найпопулярніших випусків манґи становлять понад 1 млн примірників на рік), то для США манґа – перспективний тренд.
У Великобританії продажі книг Марі Кондо залишали бажати кращого. По сьогоднішній день жодна з них не потрапила до платинової Зали слави найбільш продаваних книг Британії у ХХІ сторіччі, тобто не досягла відмітки 1 млн проданих примірників. Дійшло навіть до того, що для публікації манґи авторка змінила видавництво – манґа зрештою вийшла у 2019-ому, на два роки пізніше світового релізу, у видавництві Pan Macmillan.
З іншого боку, надзвичайно популярними стали пародії на книги Марі Кондо.
У тій-таки Британії до срібної Зали слави книг із сумарними продажами понад 250 тис. примірників потрапила книга «The Life-Changing Magic of Not Giving a F**k» американки Сари Найт. Таким чином у Британії пародія перевершила продажі оригінальної книги. На американському ринку пародій з’явилося куди більше, наприклад, «Tidy the F*ck Up: The American Art of Organizing Your Sh*t» авторства Мессі Кондо та ще кілька книг Сари Найт.
Американське і британське видання першої книги Марі Кондо та дві найвідоміші пародії на неї. Фото: Amazon.com та Amazon.co.uk
Найсвіжішою на сьогодні книгою Кондо є варіація на тему організації простору на роботі «Joy at Work: Organizing Your Professional Life» (2020), написана Марі у співавторстві з Скоттом Соненшейном, американським професором із менеджменту та автором бестселерів Нью-Йорк Таймс.
Але успіх цієї книги уже не має нічого спільного із Penguin Random House: у США книга вийшла у другому за розмірами видавництві світу Hachette, а у Великобританії – у Pan Macmillan, де до цього вже видавалась манґа Кондо.
Однак Penguin Random House так просто не здається, тим паче у Британії, де успіхи книг Марі Кондо явно не відповідали планам видавця. Через п’ять років після сенсаційного дебюту Марі Кондо на англомовному ринку, Penguin Random House підписує контракт із зіркою інстаграму – Софі Гінчліфф.
У квітні 2019 дебютна книга «Hinch Yourself Happy» інфлюенсерки, відомої як «Місіс Гінч», очолила британський книжковий рейтинг The official UK Top 50. За півроку було продано майже 400 тис. примірників. У жовтні того ж року вийшла друга книга «Mrs Hinch: The Activity Journal», яка завдяки активності 3 млн підписників Софі та їхнім попереднім замовленням сягнула рекордних 82 тис. проданих примірників уже в перший тиждень після релізу.
За підсумками 2019 року обидві книги потрапили до срібної Зали слави (понад 250 тис. проданих примірників) та увійшли до загального рейтингу «50 бестселерів Британії 2019 року» (зайнявши 5-те та 17-те місця).
У 2020 році у Penguin Random House вийшли ще дві книги «Місіс Гінч», у тому числі розлогі мемуари, проте точних даних про їхні продажі немає з-за локдаунів під час пандемії коронавірусу. Ймовірно, уже цього року хоча б одна із книг Софі Гінчліфф отримає золоту відзнаки Зали слави (продажі понад 500 тис. примірників).
Книги «Місіс Гінч». Фото: Amazon.co.uk
Але й на цьому команда Penguin Random House не зупинилася. У березні 2021 року в Британії вийшла друком нова книга про організацію хатнього простору – дебют Стейсі Соломон під назвою «Tap to Tidy». Ринкових даних про продажі також немає з-за локдаунів, але видавець відзвітував про 104 тис. проданих примірників за перший тиждень.
«Tap to Tidy» очолювала книжковий рейтинг The official UK Top 50 протягом кількох тижнів поспіль.
Стейсі Соломон стала відомою у Британії завдяки третьому місцю в шоу X-Factor 2009 та подальшій участі у багатьох телешоу. Видала дві художні книги у видавництві еротичної літератури Totally Bound Publishing, згодом перейшла до видавничих гігантів HarperCollins та Penguin. Її «Tap to Tidy» орієнтована на читацьку аудиторію жінок у декреті та 4,4 млн підписників Стейсі в інстаграмі. Що примітно, Софі Гінчліфф та Стейсі Соломон активно допомагають одна одній нарощувати свій вплив в інстаграмі.
Колись успішне видавництво годі було й уявити без прискіпливого та довготривалого пошуку локальних зірок, чию популярність (та продажі) можна було вивести на глобальний рівень.
Нині завдяки всеохопному впливу соціальних мереж знайти майбутню зірку доволі легко, куди важче запропонувати їй взаємовигідні умови співпраці.
Кожна інстаграм-зірка вкладає у розвиток власного акаунту мільйони годин власного часу і немалі гроші. Тож коли популярність сягає мільйонів підписників, інфлюенсер(ка) чудово розуміє, що саме напрацьована роками інстаграм-аудиторія радо замовить книгу кумира собі й купить ще кілька примірників на подарунки близьким.
Тож як вже укладати угоду на власну книгу, то краще з великим видавцем, який забезпечить і якість кінцевого продукту, і потужну рекламну кампанію. А хто подужає таке завдання краще за найбільшого видавця світу Penguin Random House?! От тому Penguin і залишається незмінним лідером у ніші книг про організацію хатнього простору та прибирання.
Інна Білоножко. Книжкова аналітикиня, авторка Telegram-каналу про англомовний видавничий світ cynical_publisher. Має магістерські ступені з фінансів (Київ) та міжнародного видавничого бізнесу (Лондон).