VR-технології та освіта майбутнього: як виглядатиме школа у 2030 році
Протягом наступних 10 років ми досягнемо ще більшого технологічного прориву та ще більше накопичимо багатства, — в цьому впевнені автори книжки «Майбутнє ближче, ніж здається». У ній вони виклали основні прогнози на майбутнє, яке точно зміниться за цей час до невпізнаваності. Публікуємо уривок з книжки.
Урок історії, 2030 рік. Тема цього тижня — Стародавній Єгипет. Фараони, цариці, гробниці — весь комплект.
Певна річ, вам хочеться побачити піраміди на власні очі. Але ж скільки коштуватиме переліт? А проживання в готелі для всього класу? До того ж треба буде пропустити 2 тижні навчання. Це нереально. Втім, навіть якби й було реально, багато єгипетських гробниць зачинені на реконструкцію.
Не варто перейматися, віртуальна реальність вирішить ці проблеми.
Наприклад, цариця Нефертарі спочила в Долині цариць, куди цивільні не мають доступу. Щоб зберегти гробницю, її закрили для відвідувачів на десятки років. Однак із віртуальною реальністю учні легко зможуть відвідати погребальну залу, подивитись на ієрогліфи, навіть зблизька глянути на її саркофаг. А за гіда буде єгиптолог світового значення: «Якщо поглянете на візерунок на задній частині могили, то побачите Озіріса, єгипетського бога...».
Але щоб побачити гробницю, не треба чекати 2030 року. У 2018 Філіп Роуздейл і його команда з High Fidelity влаштували саме таку віртуальну екскурсію. Спершу вони провели лазерне 3D-сканування кожного квадратного сантиметра могили цариці Нефертарі. Також вони зробили тисячі високоякісних знімків поховальної зали. Поєднавши понад 10 тисяч фото в єдиний калейдоскоп і наклавши його на 3D-мапу приміщення, Роуздейл створив неймовірно точну копію гробниці. Далі він роздав цілому класу дітей шоломи віртуальної реальності HTC Vive VR. Оскільки High Fidelity — це соціальна віртуальна платформа, що дає змогу багатьом людям одночасно перебувати в одному віртуальному просторі, на гробницю зміг подивитися цілий клас. Чудова вийшла подорож до Єгипту з ефектом повного занурення: ані секунди на дорогу, ані копійки витрат.
Для дітей такий навчальний досвід дуже корисний. Дослідження показують, що навчання із застосуванням усіх органів чуттів ефективне, навіть якщо відбувається у віртуальній реальності. Технології дають нам змогу створювати нескінченну кількість високоякісних освітніх середовищ. Утім, це лише те, що ми маємо станом на сьогодні.
А завтра? Багато експертів кажуть, що освіта використовуватиме віртуальну реальність на повну силу. Власне, швидше за все, це буде поєднання віртуальної й доповненої реальностей. І ось чому. Пам’ятаєте віртуального Тоні Роббінса? Ті ж нейронні мережі, що допомогли Lifekind зробити копію відомого фахівця з особистісного росту, дають змогу копіювати кого завгодно. Хочете побачити стародавню Грецію? Ви отримаєте не лише чудовий вид на кожнісіньку доричну колону, але й бородатого гіда в білій тозі, що привітає вас словами: «Привіт, я Платон. Ходімо, я покажу тобі мою академію».
Було б дуже класно, якби етиці вас навчав хлопець, який її, власне, і винайшов, чи не так? Завдяки віртуальній реальності можливо це і навіть більше. Джеремі Бейленсон, керівник лабораторії дослідження віртуального людського спілкування Стенфордського університету, останні 16 років вивчав можливості підсилення співчуття, емоційної основи етики, за допомогою віртуальної реальності. За цей час він з’ясував, що VR здатна значно змінити наше ставлення до всього, від безпритульних до проблем клімату й расових упереджень.
Побудьте якийсь час у віртуальному світі в ролі літньої безпритульної жінки й почнете набагато більше співчувати людям. Технології змінюють наші почуття та вчинки не лише у віртуальному, а й у реальному просторі. Іншими словами, віртуальна реальність створює абсолютно нові можливості для виховання почуттів.
Але емпатія — не єдина емоція, яку вона може тренувати. Психолог Скіп Ріццо досить успішно застосував віртуальну реальність у процесі роботи з військовими, які страждають на посттравматичний стресовий розлад. Інші вчені працювали й з іншими розладами. Віртуальна реальність, особливо в поєднанні зі штучним інтелектом, може дати нам освіту найвищого ґатунку. А в комплекті з цим іде співчуття й інші емоційні навички, які традиційна освіта давно ігнорує.
І, що найважливіше, коли штучний інтелект і віртуальна реальність поєднуються з бездротовими мережами 5G, глобальна проблема пошуку вчителів і фінансування шкіл для сотень мільйонів людей перетворюється на значно простіше завдання — створення фантастичної віртуальної освітньої системи, безкоштовно доступної кожному, хто має VR-пристрій. От вам і кількість, і якість.
Школа 2030
Зараз 2030 рік, у школі йдуть заняття. Але як власне виглядає школа у 2030 році? Виявляється, ми зазирнули в майбутнє ще в 1995 році, коли письменник-фантаст Ніл Стівенсон опублікував свій роман «Діамантовий вік». Історія відбувається в неовікторіанському майбутньому, коли нанотехнології та штучний інтелект стали частиною повсякденності, а освітою опікується книжка «Ілюстрований підручник юної леді».
Цей підручник — індивідуальний навчальний помічник на базі штучного інтелекту, замаскований під звичайну книжку. Вона відповідає на питання в цікавій формі залежно від контексту. Завдяки сенсорам, що відстежують сотні показників, від енергійності до емоційного стану учня, підручник створює ефективний освітній простір, спрямований на досягнення певних змін. Замість підлаштовувати дітей під потреби суспільства, він має на меті виховувати сильних, незалежних, співчутливих і творчих мислителів.
Як з’ясувалося, Ніл Стівенсон наразі займає посаду головного футуриста компанії Magic Leap, яка намагається втілити його задум і створити прототип такого підручника. AR-технологія Magic Leap дає людині змогу розміщувати навколо себе голограми. Речі, які складно візуалізувати на двовимірному екрані (скажімо, людську анатомію), оживуть у тривимірному світі. Уявіть розтин, при якому можна буде відділити шкіру від м’язів у віртуальній операційній. Навчання в 3D-просторі дуже ефективне, адже так інформація швидше потрапляє з короткострокової пам’яті в довгострокову.
Але справжня магія доповненої реальності в тому, що вона перетворює весь навколишній світ на класну кімнату. Звичайна прогулянка стане уроком історії, якщо поєднати її зі штучним інтелектом. Пройдіться, скажімо, вулицями Мангеттена, щоб побачити будівлі такими, які вони були 100 років тому, у супроводі віртуальних вікторіанців — найкращих експертів з історії вікторіанської доби.
Звісно, сама по собі доповнена реальність не дасть нам вищезгаданого підручника, але, якщо ми об’єднаємо її з іншими технологіями, картинка стане чіткішою. Сучасний штучний інтелект дає нам змогу створювати унікальний освітній простір. Додайте сюди сенсори, що реагують на нейрофізіологічну інформацію, щоб учень міг, скажімо, підтримувати певний рівень мотивації або досягти так званого мислення зростання, що є необхідною умовою ефективного навчання. Якщо скласти все це докупи, отримаємо школу майбутнього, цілком відмінну від сучасної. Це буде різноманітне, індивідуальне й високотехнологічне освітнє середовище.
Як виглядатиме школа у 2030 році? Ну, для початку, вона цікавитиметься, чого б ви хотіли навчитись.