Як правила власності керують нашим життям і формують наш світ
Від суперечок на дитячих майданчиках до глобальних економічних і політичних рішень — принципи власності формують наші стосунки, вибори та спосіб мислення. Чому люди схильні переплачувати за речі, як власність формує відчуття безпеки та чому боротьба за ресурси часом є основою конфліктів? Професори права Майкл Геллер та Джеймс Зальцман у книжці «Моє! Що кому належить і як це на нас впливає» руйнують наші звичні уявлення про власність та розкривають приховані механізми, які визначають, чому ми так цінуємо речі, які вважаємо своїми, і як це впливає на суспільство.
«Моє!»
Саме це слово одним із перших з’являється в лексиконі малюків, і саме його найчастіше вигукують дітлахи в пісочниці під час епічних баталій за пластмасове відерко й лопатку. Дорослі ідею власності сприймають абсолютно природно, хай би чого вона стосувалася: нового будинку чи останнього шматка торта. Усі ми знаємо, що означає чимось володіти. Усе дуже просто: це моє, а це твоє — і крапка.
Навіть історія про Едемський сад обертається навколо права власності. Бог повідомив Адаму та Єві, що Дерево пізнання добра і зла та його плоди належать лише Йому. Це моє. Руки геть. Але перші люди все одно зірвали яблуко й Господь за це вигнав їх із Саду.
Так почалася історія людства, а разом з нею й історія нашого бажання чимось володіти.
_________________________________________________________________________________________________________
Наші основні переконання щодо власності збивають нас із пантелику
Наші основні переконання щодо власності збивають нас із пантелику. Замисліться лише, якою величезною кількістю сентенцій, установок і стереотипів оповита тема власності. Саме через призму цих переконань нас із дитинства вчать того, що означає чимось володіти. Ось такі шість переконань керують нашими вчинками, коли йдеться про дефіцитні ресурси:
- Хто першим устав, того й капці.
- Фізичне володіння — це дев’ять десятих закону.
- Ти посієш, ти й пожнеш.
- Мій дім — моя фортеця.
- Моє тіло — моє діло.
- Блаженні лагідні, бо землю вспадкують вони.
Хай би яке питання вас цікавило — чи то законність польотів дронів над вашим будинком або продажу власної нирки, чи то способи забезпечення приватності у власній оселі або правила поведінки в черзі, — ці шість заповідей дадуть вам змогу краще орієнтуватися у проблемах володіння.
Найбільше в цих сентенціях вражає те, що незважаючи на свою шокуючу поширеність, жодна з них до кінця не відповідає істині. Похибка виникає через те, що в корені кожного з них — двоїста природа. Це ніби вимикач світла: пристрій один, а функції дві — увімкнути й вимкнути. Це або моє, або не моє. За колоніальних часів у США більшість конфліктів, пов’язаних із правом власності, досить чітко описувала концепція вимикача. Оскільки в основі економіки було сільське господарство, люди здебільшого боролися за матеріальну власність.
Але якщо ви, скажімо, купуєте в інтернеті електронну книжку, то цілком обґрунтовано вважаєте, що тепер вона належить вам. Проте Amazon про це іншої думки: ваші права насправді дуже й дуже обмежені. Amazon справді може видалити електронну книжку прямісінько з вашого ґаджета. Керівництво платформи зрозуміло, що концепція власності досить гнучка й мінлива, а тому вирішило підкорегувати правила власності під свої потреби. Компанії відомо, що ми досі переконані в незмінності нашого права власності на придбаний товар і свято віримо в те, що володіти електронною книжкою — те саме, що придбати паперовий примірник. Але насправді це не так, і тепер через наше власне невігластво Amazon оббирає нас до нитки, а гасло про клієнта, який завжди правий, укотре не підтверджується.
Прірва між тим, що ми вважаємо своєю власністю, і тим, чим володіємо насправді, невпинно зростає.
_________________________________________________________________________________________________________
Кожна форма власності — це чіткий набір цінностей, що відбивають наші погляди на свободу, спільноту, продуктивність і справедливість. Шлюб, кооператив, партнерство, трасти, корпорації тощо — усі ці форми є цеглинками, з яких будується життя в соціумі. Це як слова в мові, завдяки яким ми можемо швидко передавати одне одному складні повідомлення — іноді кільком людям, а часом і всьому світу. У цьому й полягає суть: щоб спілкуватися одне з одним, ми маємо більш-менш розуміти, що означає кожна з цих форм власності.
Часом для появи нових форм власності — як і появи нових слів у мові — є вагомі причини. Ці форми просто з’являються самі по собі. Законодавчі органи, суди, власники підприємств і навіть звичайні люди намагаються вигадати їх самі, але із суттєвими недоліками. Судді в цих питаннях також необ’єктивні: здебільшого суперечки між адвокатами, яких вони змушені слухати, старі як світ, тому їм катастрофічно бракує інструментів для створення універсальних форм власності. Корпорації та звичайні люди теж прагнуть просувати лише власні інтереси. Усе це призводить до того, що в США створення нових форм власності безпосередньо залежить від того, хто саме встановлює правила.
_________________________________________________________________________________________________________
Моє тіло — не моє діло
У Леві Розенбаума був особливий бізнес: упродовж десятиліть він рятував життя людей, які страждали від ниркової недостатності. Розенбаум знаходив охочих донорів і знайомив їх із пацієнтом — за певну ціну, звісно. «Жоден мій клієнт не залишився без нирки».
Послуги Розенбаума коштували немало. За одну нирку реципієнт мав заплатити аж 160 000 доларів, із яких живому донору нирки перепадало максимум 10 000 доларів, а решта йшла лікарям, на оформлення віз... і на винагороду самому Розенбауму.
У 2009 році Розенбаум потрапив до рук фбрівців. Суд визнав його винним, і підприємець став першим — і поки що єдиним — американцем, якого засудили за торгівлю органами. Коли Розенбауму оголошували вирок, зала суду була переповненою — але не обуреними жертвами, а його вдячними клієнтами, які прийшли підтримати свого рятівника. Один з них заявив: «Тут немає жодної жертви. Донори щасливі, а реципієнти живі та здорові». Розенбаум називав себе «нирковим» Робін Гудом.
Утім, прокурорів ці сентименти не розчулили: за їхніми словами, «з Робін Гудом у цієї історії спільне єдине — і те, й інше є байкою». Розенбаум змушував донорів брехати трансплантологам, що вони жертвують нирку безкоштовно. Під час укладання мільйонних угод у нього завжди був у кишені пістолет, й іноді він навіть погрожував донорам, які намагалися ввімкнути задню. У в’язниці Розенбаум провів загалом два з половиною роки.
Прокурори стверджували: ув’язнення Розенбаума має показати громадськості, що продаж нирки — це «приниження людської гідності». Сьогодні продаж органів, зокрема й нирки, криміналізовано майже в усіх країнах світу. Як сказав один фахівець з медичної етики, ринки органів «зловживають становищем найбідніших і найвразливіших верств населення».
Можливо. Але водночас правда й те, що в кожної людини є дві нирки, а для повноцінного та здорового життя достатньо однієї. За законодавством подарувати комусь свою нирку — це вершина самовідданості й благородства. Щороку тисячі людей роблять одне одному такі подарунки. То чому ж ви не можете свою нирку не віддати, а продати? Трансплантологи отримують чималу зарплатню, лікарні теж мають прибуток, а самому постачальнику сировини, отже, залишається лише відчуття гордості за свій самовідданий вчинок? Чим узагалі відрізняється продаж нирки від продажу квасолі, яку ви виростили на своїй присадибній ділянці?
Безперечно, якщо ми встановимо для нирок ціну, малозабезпечені донори опиняться у вразливій ситуації. До того ж це може негативно вплинути на наші загальнолюдські цінності. Однак якщо ми справді бажаємо врятувати життя пацієнтів з органною недостатністю, практика свідчить, що єдиним правильним шляхом до порятунку є санкціонування певних обмежених форм торгівлі. Категорична заборона торгівлі органами щорічно призводить до передчасної смерті приблизно 43 000 американців — стільки само, скільки загинуло б унаслідок «85 авіакатастроф “Боїнгів”, під зав’язку заповнених пасажирами», як зазначено в одному дослідженні. В Ірані — єдиній країні у світі, де сьогодні дозволено торгівлю органами, — жодна людина ще не померла від того, що не дочекалася потрібної їй нирки.
Що є більшим «приниженням людської гідності» — ринки органів чи смерть? І хто насправді Розенбаум — лиходій чи герой? Однозначної відповіді на це питання немає.
На перший погляд, правила, що регулюють право власності на своє тіло, можуть здатися хаотичними й невпорядкованими, однак насправді це не так. Однозначно сказати, як ставитися до Розенбаума — як до героя чи як до лиходія, — ми не зможемо, однак спробуємо надати всі потрібні інструменти для інтерпретації цієї непростої полеміки, що дадуть вам змогу самостійно визначитися зі ставленням до однієї з найскладніших дилем, пов’язаних із дефіцитними ресурсами.
_________________________________________________________________________________________________________
Більше читайте у книжці
Замовити книжку «Моє! Що кому належить і як це на нас впливає» Майкла Геллера та Джеймса Зальцмана
В нашому інтернет-магазині laboratory.ua представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними
Замовляйте книги на сайті інтернет-магазину laboratory.ua: кешбек і безкоштовна доставка за замовлення від 500 грн