0 Кошик 0,00 грн
0 Кошик 0,00 грн

Інновації, прорив і прогрес: що спільного між вакцинами, програмним забезпеченням і морськими контейнерами?

Століттями морські перевезення були повільними і дорогими: кораблі завантажували й розвантажували вручну по одному ящику або мішку. Аж доки 1956 року магнатові-перевізнику Малкому Макліну не сяйнула ідея: чому б не поставити на корабель весь трейлер? І коли кран уперше підняв на старенький танкер 58 кузовів вантажівок, у світовій економіці й логістиці відбулася революція. Ділимось відгуком Білла Ґейтса, опублікованого в блозі The Gates Notes, на книжку Марка Левінсона «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою».

Інновації, прорив і прогрес: що спільного між вакцинами, програмним забезпеченням і морськими контейнерами?

У другій половині ХХ століття з'явилася інновація, яка змінила спосіб ведення бізнесу у світі. Спочатку дехто списав це на примхи долі, доки інші продовжували працювати над нею, переконані, що це матиме величезний вплив. Ті компанії, які зробили велику ставку на цей інструмент, були дуже успішними, тоді як інші в кінцевому підсумку збанкрутували. Зрештою, це допомогло прискорити глобалізацію, яка вже тривала століттями.

Мова не про програмне забезпечення, а про судноплавну індустрію, і зокрема про інновацію, про яку ви, можливо, не дуже замислювалися — морський контейнер. Це тема чудової книги, яку я прочитав цього літа — «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою», написану колишнім редактором журналу Economist Марком Левінсоном. У «Контейнері» йдеться здебільшого про глобалізацію, але є й масштабніша тема, яка зачіпає бізнес і філантропію в цілому.

Століттями вантажні кораблі завантажували і розвантажували вручну по одному ящику за раз. Кожен ящик міг мати різний пункт призначення, що робило весь процес повільним і дорогим. У 1956 році автотранспортному магнату, на ім'я Малкольм Маклін, спала на думку геніальна ідея: замість того, щоб вивантажувати ящики з причепа на корабель, чому б не завантажити на нього увесь причіп? Це стало початком революції у способах переміщення товарів по всьому світу. Судноплавні компанії замовляли все більші й більші кораблі, щоб вмістити алюмінієві ящики, які незабаром стали стандартними контейнерами. Портові міста від Нью-Йорка до Сінгапуру наввипередки модернізували свою інфраструктуру, щоб вмістити більші кораблі.

На початку 1980-х років перехід до контейнерної системи був практично завершений. Комп'ютери також почали з'являтися. Я пам'ятаю, як зустрічався з керівниками портових адміністрацій, які хотіли перейти на безпаперовий документообіг. Вони запитували: «Чи надійні комп'ютерні системи? Як вони працюють? Сьогодні здається божевіллям, що корабель пришвартовується, а хтось виходить з папірцем, щоб показати, що знаходиться у вантажному трюмі».

Фото книги «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою»

Перехід до контейнерних перевезень мав дивовижний вплив на світову економіку. Як каже Левінсон, «машина, виготовлена в понеділок, може бути доставлена в порт Ньюарк у вівторок і доставлена в Штутгарт, Німеччина, за менший час, ніж колись була б завантажена на борт корабля». Він посилається на одне дослідження, згідно з яким контейнерна система знизила вартість перевезень з Азії до Північної Америки на 40-60 %. Водночас це також призвело до скорочення робочих місць у портах, оскільки більша ефективність означає, що можна перевезти більше вантажу з меншою кількістю докерів.

Історія цього переходу захоплює і є достатньою причиною, щоб прочитати книгу. Але в тонкий спосіб «Контейнер» також кидає виклик загальноприйнятим поглядам на бізнес і роль інновацій. Наприклад, часто можна почути, що рано почати займатися певним бізнесом — це велика перевага. Але як у сфері програмного забезпечення, так і у сфері доставки, це не завжди так. Деякі судноплавні компанії робили великі ставки на початку, але все одно зазнали невдачі. Apple рано увійшла в комп'ютерний бізнес, але злетіла лише через багато років. Microsoft, безумовно, допомогло те, що ми рано стартували, але ми ніколи не сприймали цю перевагу як належне.

У 1950-х роках мало хто розумів, наскільки важливу роль відіграватиме морський контейнер у формуванні світової економіки. Так само часто буває з інноваціями — важко передбачити, які з них стануть хітом, а які змінять світ. Ось чому так важливо продовжувати інвестувати в широкий спектр інновацій, хай то буде в галузі генетики, робототехніки, сільського господарства чи інших сферах. Це ключ до порятунку життів, просування людського прогресу та створення більш справедливого світу. Ніколи не знаєш, звідки прийде наступний контейнер.

Або ж розглянемо умови, за яких інновації стають можливими. Часто можна почути спрощені аргументи про те, що без участі держави це ніколи не відбувається, або навпаки, що держава лише заважає. Але правда набагато складніша. Наприклад, судноплавні компанії в 50-х — 60-х роках ніяк не могли зібрати достатньо капіталу, щоб інвестувати в нові крани, поглиблення водних шляхів та інші зміни, яких потребували порти, щоб скористатися перевагами нових контейнерів і кораблів. Тільки уряди могли це зробити. З іншого боку, Левінсон чітко вказує на те, що надмірне регулювання урядами транспортного сектору стримувало багато інновацій та утримувало високі витрати. Тож це складна історія.

Це також вірно, коли йдеться про встановлення стандартів. Революція контейнерів почалася лише після того, як усі коробки були виготовлені у сумісних формах і розмірах, що означало можливість їхнього транспортування на кораблях, вантажівках і поїздах різних компаній. Подібно до цього, інтернет покладається на спільний протокол для надсилання інформації. Але дуже важко передбачити наперед звідки прийдуть ці стандарти. Мало хто міг передбачити, що інтернет-протокол виросте з університетського дослідницького проєкту, фінансованого Міністерством оборони США. У випадку з морськими контейнерами, щоб дійти згоди знадобилося кілька років і зусилля маловідомого урядового агентства та кількох промислових груп.

Ці питання також зачіпають багато з тієї роботи, яку ми з Меліндою виконуємо в рамках Фонду Гейтсів. Наприклад: як прогрес у сфері морських перевезень може допомогти доставити вакцини у віддалені райони, зберігаючи їх у холоді, щоб вони не зіпсувалися; в освіті багато штатів приймають спільні академічні стандарти — як ці стандарти можуть заохотити компанії-розробники програмного забезпечення розробляти нові інструменти для вчителів та учнів по всій країні?

У 1950-х роках мало хто розумів, наскільки важливу роль відіграватиме морський контейнер у формуванні світової економіки. Так само часто буває з інноваціями — важко передбачити, які з них стануть хітом, а які змінять світ. Ось чому так важливо продовжувати інвестувати в широкий спектр інновацій, хай то буде в галузі генетики, робототехніки, сільського господарства чи інших сферах. Це ключ до порятунку життів, просування людського прогресу та створення більш справедливого світу. Ніколи не знаєш, звідки прийде наступний контейнер.

Джерело: The Gates Notes

Дякуємо компанії Нова пошта, лідерові експрес-доставки в Україні, за люб'язну підтримку цього видання

Передзамовити книжку «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою»

В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними

Замовляйте книги на сайті інтернет-магазину laboratoria.pro: кешбек і безкоштовна доставка за замовлення від 500 грн

Відгуки і рецензії
Поки немає коментарів
Написати коментар
Ваше Ім'я*
Ваш Email*
Введіть текст*