0 Кошик 0,00 грн
0 Кошик 0,00 грн

Найолдовіші субкультури України: кого уважати першим в історичному андеграунді?

Чорний одяг, темне, пофарбоване волосся й підведені очі; прогулянки на цвинтарі, специфічна музика та вірші про смерть; широкі штани, реп і графіті на стінах; металеві ланцюги, поголені голови з ірокезами й «стіли» — навколо існування субкультур десятиліттями точаться різноманітні дискусії. Дехто називає їх даниною підлітковому бунтарству, а інші вважають радикальними течіями, які можуть містити загрозу для суспільства. Але що насправді ховається за яскравими образами і які цінності транслюють ці, на перший погляд, «дивні» угрупування? Який зв’язок між першими субкультурами, які виникали на території України, й сучасністю? І чому декому з нас саме так хочеться представляти себе світові? Українська фольклористка й антропологиня Дар’я Анцибор у своїй книзі «Дреди, батли і "стіли"» дослідила, як українська молодь впродовж століть виборювала своє право на культурну ідентичність — від перших течій в періоди імперських та радянських часів й аж до незалежності.

«Дреди, батли і "стіли"», Лабораторія

Коли й чому з’явилися перші молодіжні субкультури

У 1970-х Стюарт Голл, Тоні Джефферсон, Пол Вілліз, Дік Гебдідж зазначали, що субкультури масово виникають у суспільствах, де починається перехід від розвинутого індустріалізму до постіндустріалізму. Одна з вагомих причин тут — збільшення терміну навчання молоді, що водночас дає доступ до освіти й вивільнення часу для дозвілля. Тоді ж на загал усталилося датування молодіжних субкультур від післявоєнних 1940–1950-х років, інколи — з 1920-х (як реакція на кризу після Першої світової війни). 

З іншого боку, перше таке вивільнення часу в молоді й масове наповнення міст почалися з кінця ХVІІІ століття, тому дослідники урбаністичної культури, серед яких Володимир Окаринський, Девід Маґґлтон і Елізабет Вілсон, дедалі частіше говорять, що молодіжні субкультури як явище зароджувалися значно раніше. То кого ж уважати першим в історичному андеграунді?

_____________________________________________

Перенесімося в часі на 250 років і переконаймося, що всьому виною дві надважливі події: Велика французька революція і початок промислового перевороту. Перша запустила процеси повалення абсолютної влади монархів і демократизації держав, другий — перехід до нових стандартів життя, створення індустріального суспільства й поступової його урбанізації. 

Франція почала шлях перетворення на республіку. Філософія, література, мистецтво також реагували на політичні зміни. Розквітла естетика романтизму з оспівуванням вільної творчої особистості, що протиставляється натовпу й може його очолювати. Під впливом ідей романтизму переосмислюється і роль держави. Народи, окуповані імперіями, починають процеси самовизначення і боротьби за незалежність. Молодь бере активну участь у цьому.

Саме в таких умовах зародився дендизм.

_____________________________________________

Дендизм зародився як явище урбаністичної культури в Англії, де були особливо сприятливі умови через успіхи ранньої промислової революції. Виходець із дрібної аристократії Джордж «Красунчик» Браммел став зачинателем руху, поширивши культуру дендизму серед молодих аристократів та інтелектуалів спершу в Англії, а тоді й у Європі. У Російській імперії (до складу якої тоді входила частина території України) замість «денді» частіше вживали слова «франт» і «щиголь».

Щеголяли аристократи, представники університетської, мистецької, літературної богеми, дрібні дворяни, чиновники та взагалі інтелектуали й харизматичні естети тієї доби. Вони кидали виклик традиційним нормам, епатуючи одягом, манерами, витівками, способом життя. Денді — це романтичний бунтар, який усіляко показував це як ззовні, так і внутрішньо. Тому часто основою поведінки ставала зухвалість на межі зі знущальною ввічливістю. Жарти на межі фолу, як казала ще моя бабуся, які часом радше шокують, а не веселять.

Окрім того, рух приділяв велику увагу гігієні. Якщо до цього часу митися могли раз на тиждень або й рідше, то для денді це вже було неприпустимим. Нормою стають щоденні ванни й чиста білизна. І величезна кількість свіжих носових хустинок. Дехто брав купіль по кілька разів на день. Власне, сучасне розуміння чистоти саме тоді й зароджувалося.

Денді розвивали культуру споглядання та вміння завжди бути перед очима (інколи аж занадто: наприклад, коли прискіпливо розглядали перехожих у лорнети — окуляри з ручкою). Місто з його вулицями, парками та кав’ярнями ставало сценою, на якій вони грали роль елегантних і претензійних героїв. Популярним явищем були літературно-мистецькі вечори, вистави, бали, маскаради тощо. Так розвивалася ціла філософія міського життя.

_____________________________________________

Дендизм в Україні

В Україні цей рух не був масштабним, проте молоді інтелектуали та представники збіднілої знаті переймали основні риси дендизму. І, звісно, що теж виходили на променади.

На початку ХІХ століття у Києві денді часто називалися фрачниками через довгі фраки. Фланувати виходили на Хрещатик, щойно збудований у європейському стилі. Туди виходила на променади студентська молодь Київського університету. Їх назвали гранильщиками — від граніту, яким спершу викладали вуличні тротуари. Містяни жартували, що вони полірують Хрещатик.

Тогочасне суспільство було різко поділено на стани. До появи денді умовному дрібному дворянинові було вкрай важко пробитися у спільноту столичних аристократів. А тепер можна було приховати свій соціальний стан під маскою дендизму.

«Дреди, батли і "стіли"», Лабораторія

_____________________________________________

Перший українець, який скомбінував обидва підходи дендизму

На теренах Російської імперії культура дендизму вплинула також на представників двох прогресивних груп. Одна підтримувала прозахідні ідеї, одягаючись по-європейськи, а друга заперечувала ці віяння і захоплювалася народною культурою, наслідувала й популяризувала її, зокрема, і через моду на відповідне традиційне вбрання серед вищих кіл. В Україні з неї розвинулися течії хлопоманства й народовства.

Досі запитання «яким ти собі уявляєш Тараса Шевченка?» навряд одразу наштовхувало на образ столичного щигля в шубі, улюбленця салонів і бажаного гостя в маєтках найвідоміших аристократів епохи. Проте згодом згадують, що Тарас не любив фраки й навіть уникав поміщицьких балів у Києві, щоб не щеголяти. Багато хто звик уявляти Шевченка старим пророком (хоча помер він у віці лише 47 років) у шапці й кожусі. Оце точнісінько, як на останніх його фотопортретах. Але все дещо складніше.

Цікаво, що Тарас Шевченко був, напевно, першим українцем, який скомбінував обидва підходи дендизму (прозахідний і «народний»). Він одягав селянський кожух, а під ним — модний столичний костюм. Згадайте ті фото зі смушевою шапкою.

Таке поєднання європейського та народного стилів тоді по-справжньому вражало. Так Шевченко демонстрував свою українську належність, роблячи її сучасною, міською, і в цьому був справжній епатаж і виклик часу. До того ж робив це не тільки ззовні, але й у власних творах. Шевченко задавав тренди в моді й диктував нові правила. Після нього побачити вишиту сорочку під піджаком стало абсолютно звичним явищем серед інтелігентів. Але почав цей тренд саме він.

_____________________________________________

Денді змусили світ переглянути усталені уявлення про естетику, експериментувати із зовнішнім виглядом, по-новому інтерпретувати надбання традиційної культури й урешті це вони стимулювали проведення санвузлів у наших оселях.

Більше про зародження субкультур в Україні читайте у книзі «Дреди, батли і "стіли"»!

Придбати книжку «Дреди, батли і "стіли"» Дар’ї Анцибор

В нашому інтернет-магазині laboratory.ua представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними

Замовляйте книги на сайті інтернет-магазину laboratory.ua: кешбек і безкоштовна доставка за замовлення від 500 грн

Більше цікавих та актуальних видань шукайте за посиланням у книжковому інтернет-магазині laboratory.ua

Відгуки і рецензії
Поки немає коментарів
Написати коментар
Ваше Ім'я*
Ваш Email*
Введіть текст*