0 Кошик 0,00 грн
0 Кошик 0,00 грн

Крізь димар історії і камін слави: все, що ви не знали про Святого Миколая

Святий Миколай — одна із найзагадковіших постатей, чиї легенди сягають Середньовіччя. Його образ, сповнений добра і магії, став символом різдвяних чудес у багатьох культурах світу. Як з’явився Миколай? Чому він приносить подарунки і як ця постать трансформувалася у сучасному світі? У книзі «Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят» Дар’я Анцибор майстерно розповідає про еволюцію різдвяних традицій в Україні та світі, зокрема про унікальні легенди, пов’язані з Миколаєм. Ця книга показує, наскільки глибоко вкорінені у святковій магії Різдва, антропологічні, історичні і культурні особливості з усіх куточків світу.

«Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят», Лабораторія

Коли з'явився Миколай?

Припускають, що Миколай народився близько 270 року в багатій набожній родині в місті Патара, що нині в Туреччині, а тоді належало до Римської імперії. Надійних історичних джерел про його реальне існування нема. Натомість ми оперуємо церковними переказами, написаними значно пізніше по смерті єпископа, що, ймовірно, сталася 6 грудня 343 року. Окрім цього, треба сказати, що це не єдиний кандидат (є ще, наприклад, абат Миколай з Сіона), але наразі найбільш канонічний.

Досить швидко він став єпископом Мири (південь сучасної Туреччини). Батьки скоро померли, лишивши йому великий спадок, який Миколай вирішив витратити на благодійність. Із цього й почалося становлення Миколая, яке, як жартував Марк Форсайт, «веде просто димарем історії та каміна слави».

«Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят», Лабораторія

Легенди про Миколая

Легенд, пов’язаних із цим святим, надзвичайно багато: як він урятував невинно засуджених від страти (до речі, чи не найстарша грецька легенда про Миколая, яку в Україні знали уже в Х столітті), як здійснив «чудо зерна» і зупинив голод у Лікії, як вберіг моряків, які потрапили у шторм на морі, як зцілював смертельно хворих і повертав зір незрячим, як ставав патроном людей у злиднях (а пізніше й розбійників, які їх обкрадають, але потім розкаюються)… Словом, уже в Середньовіччі Миколай був найпопулярнішим святим, не згаданим у Біблії. 

Легенда про Миколая і торбинку з грошима

У часи пізньої античності люди дуже сильно залежали від зовнішніх обставин і часто вдавалися до вчинків, які зараз вважалися б дивними, недоцільними чи навіть аморальними. Власне, найвідоміша легенда — як Миколай уберіг трьох дівчат від проституції, підкинувши їм мішечки з золотом, — оповідає саме про таку безвихідь. Продаж своїх дітей у рабство, щоб сплатити податки або купити собі поїсти, не був тоді поодиноким явищем.

В українській легенді Миколай приходить один раз, невидимо вкидає крізь вікно торбину з грішми, а потім передає й інші подарунки. У латинському перекладі він з’являється три ночі поспіль і щоразу вкидає через вікно гроші. Ця легенда стала справжнім хітом у Греції. У Х столітті в Італії за нею писали гімни, а згодом ставили вистави. З часом історія доповнювалася новими подробицями, зокрема вже обросла потрібними вихідними даними для майбутнього Санта Клауса. До таємного нічного візиту й подарунків дітям додалися версії про торбинки з грішми, що впали у взуття дівчат, а також про зачинені вікна, через що Миколай мусив кинути мішечки з золотом у димар. Так вони впали в одну з дівочих панчіх, які сохли біля каміна. У такий спосіб зароджувалися пояснення для таких популярних сьогодні різдвяних традицій.

Легенда про Миколая, який врятував трьох дітей

Друге диво менш відоме сьогодні, але у Середньовіччі було дуже знане. У цій легенді йдеться про те, як Миколай воскресив розрубані тіла трьох хлопчиків. Їх був убив шинкар і засолив у бочках, наче огірки. Легенда про трьох убитих дітей зробила Миколая патроном не лише дітей, але й м’ясників, семінаристів і пивоварів (тут усе логічно — через бочки). Пізньосередньовічна традиція варити пиво Samichlaus раз на рік 6 грудня продовжується в Австрії донині.

Врешті в Європі саме ці дві легенди стають підґрунтям для уявлення про святого як про дитячого заступника. 

«Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят», Лабораторія

Миколай, Санта Клаус, Пер Ноель, Саміклаус, Баббо Натале, Тіо де Надал : інтерпретації дарувальника та традицій свята у різних культурах

Сьогодні чимало українців вірить, що Миколай — споконвічний, органічний, питомий, автентичний, словом, наш справжній дарувальник. Натомість Дід Мороз штучно створений у радянські часи дідуган-покруч. Проте насправді все було набагато заплутаніше, а тому цікавіше. 

  • У XVII столітті діти мали вже усталену традицію виставляти черевички для подарунків. Незадовго до свята діти писали Миколаю листи зі звітом про свою поведінку й проханням принести подарунки. Подарунки святий залишав на підвіконні, опускав у димар (напередодні 6 грудня його спеціально залишали відкритим) або ж клав у панчохи та черевички, які діти перед сном залишали біля каміна або за дверима. Також треба було лишати їжу для святого та його коней на підвіконні чи біля комина — залежно від того, де традиційно знаходили гостинці.

  • В тому, що ми знаємо про Санта Клауса, «винні» Джон Пінтард — ентузіаст, який створив Нью-йоркське історичне товариство і всіляко популяризував образ святого Миколая як патрона міста, — і Вашинґтон Ірвінґ, який написав «Історію Нью-Йорка від початку світу до кінця голландської династії», де сатирично описав діяльність товариства. Зрештою книжка стає бестселером, а Пінтард продовжує свою справу: пише брошуру, де подає вірш про подарунки від Миколая з ілюстрацією комина, над яким висить пара чобото-панчіх. Ірвінґ робить редакцію «Історії Нью-Йорка» з додаванням панчіх, димаря, транспорту у вигляді воза з подарунками… Книжка розходиться ще більшими тиражами, і все те, що починалося як сатира над Пінтардом, западає в душу американцям, перетворюючись на цілісний міф про Санту. Далі до міфотворчості додався вірш (найімовірніше) Клемента Кларка Мура «Візит святого Миколая» (1822), де з’являються вісім оленів з вигаданими (але тепер уже легендарними) іменами. У Мура події відбуваються у переддень Різдва. Приблизно так і виник усім нам відомий персонаж Санта Клаус, який перебрав на себе функцію дарування подарунків саме на Святвечір. 

  • Великий внесок у популяризацію образу Санти наприкінці XIX століття зробив ілюстратор Томас Наст. Він змалював класичний портрет білобородого череватого Санти в червоному костюмі з мішком подарунків за спиною й купою іграшок під пахвою. На голові в нього червона шапка з гостролистом, а у вільній руці — довга люлька.

  • Миколай як чарівний дарувальник створив собі не єдине альтер-еґо. У північних країнах Європи у цій ролі міг з’являтися Різдвяний дід, у Франції — Пер Ноель, у Швейцарії — Саміклаус, в Італії — Баббо Натале, в Англії й частково у США — Батько Різдво. Останній уперше згадується в гімні кінця XIV століття, але передовсім це алегорична фігура. Власне, Батько Різдво був англійським втіленням духа свята: зазвичай з білою бородою, дещо огрядний і веселий персонаж пантомім. У Німеччині існували варіанти Миколая у хутрі (Pelznickel) та Різдвяний чоловік (Weihnachstmann).

  • Тіо де Надаль з Каталанії. Це колода, яку приносять з лісу, ставлять біля каміна, співають їй пісеньку про лайно, а тоді починають бити, щоб вона «викакала» подарунки. Хоча загалом в Іспанії прийнято отримувати гостинці від тих самих магів, які йдуть поклонитися новонародженому Ісусові, з 5 на 6 січня. Так само на Епіфанію розносить гостинці феміністична версія — дарувальниця Бефана з Італії. За легендою, ті три маги проїжджали повз її дім і запросили приєднатися, щоб разом іти у Віфлеєм. Бефана відмовила, пославшись на зайнятість, і за це її вихором винесло з дому. Звідтоді вона вештається по світу неприкаяна і щоразу в переддень дванадцятої ночі, коли ходять волхви, літає на мітлі й вкидає через димар дарунки в дитячі черевички.

    «Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят», Лабораторія

  • У багатьох європейських аналогів Миколая розвинувся образ помічника. Зазвичай це міг бути якийсь давніший міфологічний персонаж — локальний варіант чорта, який отримував нові функції: лякати неслухняних дітей. Серед найпопулярніших супутників — Чорний Піт, Крампус, Кнехт Рупрехт, Шмуцлі та інші. Диявольська генеалогія та специфіка роботи (треба залазити в димарі) традиційно означала, що ці персонажі зображалися з чорним від сажі обличчям, у вивернутих кожухах, із довгим волоссям, у дранті й подекуди з ратицями й рогами, щоб уже точно не помилитися, звідки коріння росте.

  • Серед інших цікавих компаньйонів був французький Пер Фуеттар (Père Fouettard — Батько Батіг). За легендами, саме він є отим маніяком-шинкарем, який вбив трьох хлопців і закрив їхні тіла в бочці. Кажуть, він покаявся і тепер допомагає Миколаю розносити подарунки, але при цьому не забуває шмагати батогами чи ціпками неслухняних дітей і підкладати їм різочки. Так, різочки — теж не український винахід.

  • У Швейцарії Миколая звуть Саміхлаус, а його компаньйона  — Шмуцлі. Останній теж може красти дітей, але частіше роздає подарунки чемним, а неслухів б’є березовим прутом.

  • У сусідніх німецьких регіонах є персонаж Бельцнікель (Belsnickel або Pelznickel). Він часто взагалі ходить сам, заміняючи Миколая. Вдягнений у все подерте, брудне й хутряне, розпатланий, іноді в масці з довгим язиком. Кажуть, він міг носити жіночий одяг, тому часом його звали Різдвяною жінкою. Іноді це й була жінка, але наділена надзвичайно силою. В руці — батіг чи прут, у кишенях повно солодощів. Хрестоматійний метод «батога і пряника» точно походить від котрогось із цих супутників Миколая. До речі, постать Бельцнікеля збереглася у фольклорі голландської Пенсильванії та в бразильсько-німецьких громадах.

 Пишіть листи, загадуйте бажання і не забувайте мріяти! 

Придбати книжку «Під подушку чи під ялинку? Антропологічне дослідження свят» Дар’ї Анцибор

В нашому інтернет-магазині laboratory.ua представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними

Замовляйте книги на сайті інтернет-магазину laboratory.ua: кешбек і безкоштовна доставка за замовлення від 500 грн

Більше різдвяних книг і видань до зимових свят шукайте за посиланням у книжковому інтернет-магазині laboratory.ua 

Відгуки і рецензії
Поки немає коментарів
Написати коментар
Ваше Ім'я*
Ваш Email*
Введіть текст*