Як два британські видавці намагалися підняти продажі, натомість створили міжнародну діджитал сенсацію
Видання драматичних творів, п’єс та сценаріїв – справа нішева. Для багатьох англомовних видавців цей сегмент книговидання радше іміджевий, аніж бізнесовий. Так, мати у каталозі повне зібрання творів Вільяма Шекспіра престижно, але мільйонними тиражами вони навряд чи розійдуться навіть на його батьківщині. Та й конкуренція на шекспірівській спадщині висока: його твори давно стали суспільним надбанням, а отже видавництва не обмежені авторськими правами чи роялті спадкоємцям.
Власне, у Великобританії п’єси та сценарії включають до потужної категорії нонфікшну для дорослих, десь між енциклопедіями та мемуарами зірок. За даними Стелленбошського університету, п’єси і сценарії мають найнижчі показники рентабельності та прибутковості у нонфікшні. Видавати їх невигідно і непопулярно.
У сучасній історії британського книговидання (з кінця 1990-х років, коли з’явилися автоматизовані системи моніторингу ринку, які дозволяють аналізувати продажі книг за унікальним кодом ISBN, і до сьогодні) є лише одна п’єса-бестселер. Та й вона зусиллями видавця включена до іншої категорії – до дитячої художньої літератури.
Мова про сценарій до вистави «Гаррі Поттер і прокляте дитя», видане Little, Brown and Company (імпринтом другого за розміром видавництва світу Hachette Livre). Успіх цієї п’єси дійсно вражає: вона стала найбільш продаваною британською книгою 2016 року всього за сім днів на полицях книгарень, а також четвертою у Британії за темпами продажів за весь період моніторингу ринку. Той перший тиждень продажів приніс майже £9 млн (близько 300 млн грн за курсом 2016 року) за 850 тис. примірників книги.
Для порівняння: найуспішніше видання шекспірівської п’єси «Ромео і Джульєтта», серія Penguin Classics видавництва Penguin Random House, не змогла досягти навіть 128 тис. примірників за 18 років – 1998-2016 рр. Ба більше, той же таки перший тиждень продажів п’єси «Гаррі Поттер і прокляте дитя» перевершив річні сумарні продажі усіх п’єс та сценаріїв на британському книжковому ринку (690 тис. примірників у 2015 році).
Якщо навіть гіганти на кшталт Hachette Livre не хочуть бачити свої бестселери у категорії п’єс та сценаріїв і переносять у вигідніші категорії, то що робити видавцям, які видають п’єси десятиріччями? Відмовлятися від непопулярної ніші та йти комерційним шляхом? Британські незалежні видавці й затяті конкуренти Bloomsbury та Faber & Faber прийняли несподіване рішення.
Bloomsbury та Faber & Faber є незалежними видавництвами. У розумінні британців це означає, що видавництва не є частиною великих консорціумів, міжнародних корпорацій та, як правило, мають приватних власників, а не торгують власними акціями на фондових біржах. Обидва видавництва знаходяться у інтелектуальному центрі Блумсбері, лондонському осередку літератури та видавничої справи.
Завдяки серії про Гаррі Поттера Bloomsbury входить до п’ятірки найбільших видавців Великобританії, хоча і займає лише 2% ринку. У 2020 році дохід Bloomsbury склав £171 млн (близько 6,6 млрд грн), левову частку якого приніс Гаррі Поттер – сім із десяти найбільш продаваних друкованих книг Bloomsbury.
Faber & Faber похвалитися такими зірковими книгами не може, зате зосереджується на виданні книг «високої полиці», зокрема, англомовних видань тринадцяти Нобелівських лауреатів. Для Faber & Faber рік, що минув, теж був успішним – £21 млн доходу (понад 800 млн грн).
Десятиріччями обидва видавці видавали друком п’єси та сценарії, звісно ж, скромними тиражами. Але відмовлятися від важливої категорії на догоду суто комерційним інтересам жоден із них наміру не мав. Десять років тому, у 2011 році, Bloomsbury та Faber & Faber оголосили про колаборацію і започаткували діджитал проект Drama Online. Він мав урятувати нерентабельний напрямок книговидання, а став міжнародним феноменом та справжньою сенсацією.
Підготовка до запуску Drama Online тривала аж чотири роки, схоже, видавці відчули потенціал онлайн форматів ще у далекому 2007-му. На хвилі посиленої цікавості до інтернет-технологій проект Drama Online мав стати платформою платного доступу до оцифрованих драматичних творів, виданих у Bloomsbury і Faber & Faber. Спершу до каталогу включили три колекції:
- колекцію Faber & Faber, історія якої розпочалася у 1956 році із видання англомовного перекладу п'єси «Чекаючи на Ґодо» майбутнього Нобелівського лауреата Семюела Беккета;
- колекцію Methuen Drama видавництва Bloomsbury, придбану у 2006 році як одне із найстаріших зібрань драматичних творів Великобританії;
- колекцію Arden Shakespeare видавництва Bloomsbury, адаптовану для академічних потреб дослідників творчості Вільяма Шекспіра.
У такому вигляді проект Drama Online запустили у жовтні 2012 року у форматі передплатного доступу для академічних установ. Станом на 2021 рік, база Drama Online поповнилася колекціями з усього світу: The American Shakespeare Center, Aurora Metro Books, BBC Drama Films and Documentaries, L.A. Theatre Works, The National Theatre, Playwrights Canada Press та іншими. Видавництво Bloomsbury додало до каталогу ще одну власну колекцію – Oberon Books, понад півтори тисячі книг із п'єсами другої половини XX сторіччя.
Сайт Drama Online спричинив фурор серед мистецтвознавців та академічної спільноти, адже давав змогу одночасно працювати із різними редакціями текстів та виводити їх на екран паралельно, а також переглядати тисячі оцифрованих та каталогізованих приміток і коментарів.
З часом додалися матеріали літературних критиків і літературознавців, короткі описи історичного контексту, фотографії та відео вистав та з бекстейджу, повноцінні аудіо-спектаклі.
Увесь каталог Drama Online доступний на сайті. Це понад 4 тисячі найменувань, зареєстрованих у системі DOI (з унікальними серійними номерами об'єктів інтелектуальної власності), серед яких 3 тисячі п'єс від понад тисячі драматургів, 345 годин відео, 400 аудіо-п'єс та майже 400 наукових книг. Вся ця інформація інтегрована між собою та оптимізована для пошуку, а кожен користувач має широкий набір інструментів для персоналізації роботи, від закладок до створення власних нотаток.
Доступ до колекцій Drama Online неможливо отримати індивідуально: принципова позиція засновників проекту – доступ лише через організації та інституції.
Більшістю організаційних і фінансових питань опікується Bloomsbury: окремі відділи продажів створені для обох американських континентів, Австралії та Нової Зеландії, Великобританії та решти світу; для США та Великобританії є програми для учнів старших класів і коледжів; повноцінні технічна та клієнтська служби підтримки.
Чи не щороку Bloomsbury та Faber & Faber оголошують про нові колекції, які долучаються до проекту Drama Online, а сама платформа отримує усе складніший та ширший арсенал для роботи з контентом. Із запуском розділів аудіо, відео та фотоматеріалів стало остаточно зрозуміло – Drama Online не канібалізує продажі друкованих книг свого жанру, а розширює його межі та виходить у простір інших креативних індустрій. І популяризує драматичні твори, п'єси та сценарії у мистецькому і науковому середовищах, а це якраз максимально точно відображає місії обох видавництв-засновників.
Інна Білоножко. Книжкова аналітикиня, авторка Telegram-каналу про англомовний видавничий світ cynical_publisher. Має магістерські ступені з фінансів (Київ) та міжнародного видавничого бізнесу (Лондон).