Автори Лабораторії: Філіпп Бессон про стосунки з батьками, екранізацію книжки «Припини свої вигадки» й людську трагедію, що знищує життя
Сьогоднішнє знайомство з авторами Лабораторії ми присвячуємо французькому письменнику, що своєю автобіографічною історією «Припини свої вигадки» чіпляє за живе — Філіппу Бессону. Його легкий і щирий стиль написання заворожує читачів по всьому світу, а зворушливі сюжети надовго затримуються у думках. Про «вихід із шафи», героїв, що дратують письменника, і участь в екранізації своєї книжки — детальніше читайте в матеріалі про автора!
Фото: Олександр Айсард
Про стосунки з батьками
Мій батько завжди жадав, аби ми з братом отримали гарну освіту, досягли успіху й піднялися соціальним ліфтом. Я цілком виправдав його очікування: у мене була кар’єра в кадровій сфері й гарне життя. Але в певний момент зрозумів, що просто не можу це продовжувати, я хотів рухатися далі, я хотів писати книжки.
Цікаво, що я страшенно боявся сказати про свої наміри батькові. Мені було легше у віці вісімнадцяти років сказати батькам, що я гомосексуал, ніж оголосити, що в свої тридцять я вирішив кинути добре оплачувану роботу, аби стати письменником. Насправді мені дуже пощастило мати люблячих та розуміючих батьків, вони мене прийняли тим ким я є і ким прагну бути, як у 18, так і в 30 років.
Герої, що дратують
Мене неймовірно дратує романтизація в медіа сильних, стоїчних і водночас мовчазних гомосексуальних героїв. Цей образ лише підживлює загальноприйняті стереотипи. Через це я зовсім не співчував персонажами стрічки Енга Лі «Горбата гора».
Я пам’ятаю, коли вперше йшов на цей фільм: через тематику в мене були завищенні очікування, бо вона мені близька. Але історія не справила на мене належного враження. І поки всі мої знайоми, що переглянули цю стрічку, упивалися горем і проливали сльози через долі героїв, я звертав увагу на гнітючі мовчанки й томні погляди, сповнені емоційного придушення. Як на мене це було зайвим. Мені весь час хотілося встати й крикнути героям в обличчя — годі бути такими дурними!
Про майбутню екранізацію книжки «Припини свої вигадки»
Я мало, що можу сказати про кінострічку, яку знімають по моїй книзі «Припини свої вигадки». Так, я в захваті, що це відбувається, але я не беру участі в зйомках. Режисер фільму, Олів'є Пейон, пропонував мені взяти участь в різних етапах його створення, починаючи від написання сценарію, закінчуючи підбором акторів, але я відмовився. На мою думку, від моменту продажу прав на книгу, автор відмовляється від будь-яких прав власності на неї. Якщо вже по книжці вирішили робити екранізацію, справу слід залишити професіоналам, що давно працюють у цій сфері.
Феміцид — не новина, а соціальний факт
Одна з тем, над якою я працюю останнім часом — це феміцид. Переважно, на жаль, ми сприймаємо новини про насильство над жінками, як сумні рядки в новинах, сльозливий емодзі в соціальних мережах чи статистичні дані в страшних підрахунках. Але насамперед це людські трагедії та знищенні життя, які потрібно відбудовувати.
Нашому суспільству вже давно слід покласти край дурній байці про насильство в пориві пристрасті. Існує поширена фраза: «Б’є — значить любить», яка виправдовує жорстокість до жінок. Ні! Це так не працює. Як не подивися, така поведінка чоловіка до дружини є жахливою і неприпустимою. Навпаки, існування таких фраз багато говорить про нашу патріархальну систему й токсичне домінування у стосунках. Про це слід говорити й говорити голосно.
Не меншою проблемою є сліпота людей до характерних сигналів й ознак феміциду. Розглядаючи їх окремо, ви дійсно нічого не помітите, але об’єднавши — отримаєте цільну картину. Сумно усвідомлювати, що більшість жінок, які постраждали від насильства, не наважуються розповідати про пережите через надмірний контроль своїх партнерів і страх перед ними. Вони живуть у цьому й настільки добре приховують своє реальне становище, що навіть близькі нічого не запідозрюють. Але правда полягає в тому, що коли ми вже бачимо ці сигнали, ми повинні звернути на них увагу й діяти.
У матеріалі використано уривки з інтерв'ю Філіппа Бессона для The Guardian, Rakuten Kobo, Têtu та PopMatters