Автори Лабораторії: Марк Левінсон про ідею контейнеризації, інтелектуальний експорт та ідею створення книги про контейнери
Продовжуємо нашу постійну рубрику «Автори Лабораторії» і сьогодні розповідаємо про економіста, історика, письменника, журналіста, колишнього фінансово-економічного редактора журналу The Economist Марка Левінсона. Його книжка «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою» розкриває історію винайдення контейнера, його роль у розвитку торгівлі та вплив інновацій на суспільство. Детальніше про автора розповідаємо у матеріалі.
Чи правда, що ідея контейнеризації належить виключно Макліну?
Хибне уявлення про те, як саме далекобійник з Північної Кароліни Малком Маклін придумав концепцію контейнеризації, ймовірно, походить від нього самого. Він любив розповідати історію про те, що ідея контейнеризації з'явилася у нього одного разу, коли він витратив занадто багато часу в черзі на розвантаження вантажівки. Це був 1937 рік, і він мав би зрозуміти, що замість розвантаження можна заощадити час, якщо підняти всю вантажівку на корабель. Це фантастична історія, і вона дуже подобається людям. Річ у тому, що Маклін почав розповідати її, коли був уже в досить поважному віці, і немає жодних доказів того, що вона правдива.
Ідея контейнера існує з 1700-х років, тож вона не може бути його винаходом. І тільки в 1953 році він почав встановлювати ящики на суднах. Тож, щоб повірити в цю історію, ви маєте визнати, що у нього було важливе осяяння щодо підвищення ефективності, але він не діяв згідно з ним понад 15 років. Це робить його історію трохи схожою на легенду. Ідея контейнера не зовсім належить йому.
Як найкраще можна описати новацію Малкома Макліна?
Він взяв ідею, якій сотні років, яку майже всі вважали неекономічною, і зробив її такою, щоб її можна було застосувати повсюдно. Маклін був людиною, яка намагалася отримати прибуток. Мені смішно читати звіти про те, що він намагався змінити світ, хоча насправді він намагався заробити гроші. Він зробив низку кроків, які підштовхнули індустрію вперед, врешті-решт до таких масштабів, про які він сам ніколи не мріяв.
Можливо, найважливішою подією для контейнеризації був процес стандартизації. Тепер інші судноплавні компанії використовують запатентований ним метод підйому контейнерів. Він відіграв важливу роль, дозволивши вільне використання патентів. Це уможливило стандартизацію, тож галузь могла швидко розвиватися. Але сам Маклін не брав участі в переговорному процесі, який привів до створення контейнера.
Я думаю, що тут ми можемо говорити про інновації в більш загальному сенсі. Ми занадто часто думаємо, що яблуко впало на голову, і раптом у нас з'явилося велике осяяння, яке кардинально змінило світ. Зазвичай це працює не так. У Макліна не було жодної великої ідеї щодо того, як контейнери вплинуть на торгівлю з Азією та рештою світу. Натомість це були більш поступові зміни, зумовлені бажанням заробити трохи грошей.
Як виникла концепція книги «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою»?
Я думаю, що люди мають серйозне нерозуміння того, як виникла глобальна торгівля. Вони бачать її у вигляді людей, які купують дешеві речі у магазинах, і саме так люди бачать міжнародну торгівлю. А це занадто просто... Я хотів розповісти глибшу історію про прискорення міжнародної торгівлі.
Ми вже подолали наслідки контейнеризації чи нам ще вдасться побачити зміни, які започаткував Малком Маклін?
Зараз ми спостерігаємо зміни в структурі торгівлі, не тільки географічно, але й у тому, чим саме торгують. Наприклад, торгівля на вагу, безумовно, скоротилася, і це найкраще видно, якщо порівняти ваш телевізор сьогодні з телевізором 20 років тому. Крім того, зараз багато торгівлі ведеться нематеріальними товарами, наприклад, експортом фільмів по всьому світу, і тому, можливо, менше уваги приділяється важливості контейнерів.
Які ще існують технологічні розробки, які є настільки ж важливими, як морський контейнер?
Коли ми говоримо про інновації, є багато історичних свідчень того, що все відбувається із запізненням. Наприклад, всі знають, що Томас Едісон винайшов лампочку в 1870-х роках. Але лише у 1920-х більшість американських фабрик було електрифіковано. З різних причин знадобилося 50 років, щоб ця технологія проникла в суспільство. Тож цілком ймовірно, що зараз відбуваються речі, яких ми навіть не помічаємо, але які суттєво змінять світ. З комп'ютерами та інтернетом відбувається багато такого, що ми ще не встигли зрозуміти.
Використані джерела: ChainLink Research, Flexport, marclevinson.net, purefinancial.com
Передзамовити книжку «Як морський контейнер зробив світ меншим, а світову економіку більшою»
В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними