0 Кошик 0,00 грн
0 Кошик 0,00 грн

«Те, що я намагався зробити у своїй книжці — це вийти за межі цих жорстких категорій, повернутися до того, як люди насправді переживали ті події»: розмова із Ніколасом Старґардтом, автором книжки «Мобілізована нація»

Британський історик Ніколас Старґардт у книзі «Мобілізована нація. Німецька війна. 1939–1945», спираючись на числення свідчення — щоденники і листи закоханих, судові протоколи і військові листування — досліджує, як німці пережили Другу світову війну, проливаючи світло правди на їхні мотиви і внутрішні конфлікти. Це реальна історія про страхи злочинців і надії переможців, розказана від імені очевидців — солдатів, учителів, домогосподарок, нацистів, християн і євреїв, що розкриває реальні мотиви суспільства, яке підтримувало і виправдовувало жорстоку геноцидну війну. У матеріалі публікуємо розмову зі Старґардтом про поштовх до написання книжки на таку тему, особистісний підхід до розуміння війни та межу між провиною і сприйняттям себе жертвою.

«Мобілізована нація. Німецька війна 1939–1945»

_______________________________________________________________________________________________________

Читайте також уривок із книжки «Мобілізована нація. Німецька війна. 1939–1945»

_______________________________________________________________________________________________________

Чому Ви вирішили написати цю книжку і чим Ваш аналіз відрізняється від поглядів інших істориків?

В історіографії досі не було цілісної історії німецького суспільства в роки Другої світової. Існують цілі бібліотеки, присвячені військовій стратегії, нацистському керівництву та Голокосту, але ми досі насправді не знали, за що, на думку самих німців, вони воювали. А це була війна, яку режим не зміг би вести без залучення всього населення.

Ця книжка робить щось зовсім інше, ніж те, що досі досліджували історики. Я хотів дізнатися, що переживали люди, але також — як війна повністю перевернула їхні життя і трансформувала світогляд.

Особливе місце тут займають індивідуальні голоси, адже одне з ключових питань, яке мене цікавило — це наскільки німці зіштовхувалися з власною совістю під час війни, особливо коли починали розуміти, яку саме війну веде їхній бік.

Індивідуальні історії дають нам яскраву, багатовимірну хроніку подій. Але вони також розповідають, як пари залицялися на відстані через листи, як переживали сімейні розлуки та смерть. Ці свідчення допомагають нам відчути внутрішні, емоційні й моральні зміни, спричинені війною.

Як Ви обирали людей, чиї історії простежуються в книжці?

Я хотів відійти від звичного набору відомих літераторів, які залишили по собі щоденники. У книжці є сини фермерів, вчителі, флористка, фоторепортерка, юнаки щойно зі школи.

Через воєнну розлуку дуже багато людей почали писати листи й щоденники — ті, хто зазвичай не залишив би письмових слідів своїх думок і почуттів.

Особливо мене цікавили колекції листів — між закоханими, близькими друзями або батьками й дітьми — коли збереглися обидві сторони листування. Так можна побачити, як змінювалися їхні стосунки під час війни — і часто зовсім не так, як вони очікували.

Такий підхід до історії ґрунтується на тому, що я назвав би критичною емпатією — готовністю досліджувати й чесно показувати внутрішній світ людей минулого, не забуваючи при цьому, що вони були зовсім не схожі на нас.

«Мобілізована нація. Німецька війна 1939–1945»

Ви ставите запитання: «Наскільки [німці] усвідомлювали той факт, що воюють за режим, який чинить геноцид?».
Як Ви самі на нього відповідаєте?

Ми знали, що під час найактивнішої фази депортацій і вбивств євреїв у 1941–1942 роках люди говорили про це приватно, і що в Німеччині ширилося багато інформації про поїзди чи місця масових розстрілів, які мали чимало свідків. Інформація про табори смерті просочувалася набагато повільніше, але історії про них теж починали циркулювати.

У будь-якому разі, вбивства євреїв на територіях СРСР здійснювались відкрито — розстрілами або газовими машинами, тож у людей було достатньо інформації, щоб зрозуміти: всіх євреїв знищують. Але в них не було особливої причини зациклюватись на цьому.

Що мене здивувало і збентежило — це те, що через рік люди почали відкрито говорити про вбивство євреїв публічно, по всій Німеччині. Це було влітку та восени 1943 року, і поштовхом для цих розмов стали масові бомбардування німецьких міст та масштабна евакуація їхніх жителів.

Люди почали сприймати ці бомбардування як відплату з боку союзників (а подекуди навіть як боже покарання) за вбивства євреїв. Це була складна реакція, що поєднувала відчуття колективної провини з глибокою вразливістю, викликаною руйнуваннями.

І саме це змусило мене усвідомити: коли німці починали згадувати про вбивство євреїв у такий спосіб, їхній справжній фокус був на власному становищі.

Це, своєю чергою, навело мене на думку, що зрозуміти їхню поведінку й слова ми можемо лише тоді, коли дізнаємося, чого вони боялися й на що сподівались. Саме тоді я зрозумів, що мушу написати цю книжку, бо не було нічого іншого, що могло б дати відповіді на ці питання.

 Ви пишете, що навіть у 1945 році в Німеччині велося два зовсім різні діалоги про провину. Що це були за розмови і як вони змінювалися в наступні десятиліття?

Так, коли союзники наближалися до німецьких кордонів у 1944–1945 роках, надходило чимало свідчень про те, що звичайні громадяни очікували — і приймали — покарання за те, що вони зробили з євреями.

Це зберігалося і в перші місяці окупації, але згодом ці досить відверті визнання німецької провини були заглушені хором голосів, які називали Міжнародний військовий трибунал у Нюрнберзі «правосуддям переможців» і натомість акцентували на стражданнях, яких зазнали самі німці — через бомбардування британською й американською авіацією, масові зґвалтування жінок радянськими солдатами чи смерть цивільних, вигнаних із колишніх німецьких територій на сході.

У перше повоєнне десятиліття культ німців як жертв війни, навіть жертв нацизму, був дуже сильним. І лише наприкінці 1950-х – на початку 1960-х років, із початком нових процесів у справах про воєнні злочини, ця риторика почала поступово втрачати силу.

Але навіть упродовж останнього десятиліття, коли в Німеччині обговорюють страждання цивільного населення під час війни, часто відтворюється саме ця «жертвенна» нарація. І водночас починаючи з 1990-х років, поширилася ідея про німців як націю злочинців.

Те, що я намагався зробити у своїй книжці — це вийти за межі цих жорстких категорій, повернутися до того, як люди насправді переживали ті події, і показати, як німці могли ставати виконавцями злочинів, сприймаючи себе водночас як жертв.

Чи сприймалася війна як обов'язок?

Для того, аби воювати за Німеччину, не обов’язково було бути нацистом, але також неможливо було залишитися незаплямованим, беручи в цій війні участь. Війна рідко була по-справжньому популярною серед населення, але її завжди сприймали як законний патріотичний обов’язок — захищати батьківщину.

Як і під час Першої світової, німці живили свою патріотичну відданість або релігійною вірою, або звертаючись до творів великих поетів XVIII–XIX століть. Але, звісно, навіть такі глибокі культурні цінності не могли лишитися не зіпсованими в умовах дедалі жорстокішої та геноцидної війни.

Вражає, як довго люди продовжували сподіватися на інший, кращий результат, а не поразку. Навіть коли вони вже усвідомлювали, що війна триватиме довго або що повна перемога Німеччини малоймовірна, вони й далі вигадували сценарії, які робили сенсовним подальше продовження війни.

Це суттєво змінює те, як історики досі розуміли цю війну, і впливає на наше розуміння того, наскільки далеко люди були готові зайти — у самомобілізації та зміні самих себе — аби втримати війну на плаву.

Я вражений тим, який резонанс ця книжка вже викликала в Німеччині (де вона опинилася у списках бестселерів). Звісно, як автор ти ніколи не знаєш, як сприймуть твою працю — особливо якщо йдеться про книгу, над якою ти працюєш 10 років. Важко передбачити, що зацікавить людей, коли вона буде готова.

Але найбільше мене вразило те, що читачі однаково позитивно сприйняли і сам стиль письма, і головні ідеї книги. Складається враження, що зміна поколінь — від тих, хто пережив цю добу, до молодших — полегшує для нових поколінь німців уявити себе в різних ролях у цьому минулому. Можливо, саме це частково пояснює таку реакцію.

_______________________________________________________________________________________________________

Джерело: deborahkalbbooks.blogspot.com

_______________________________________________________________________________________________________

Купити книжку «Мобілізована нація», Ніколас Старґардт

В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними

Більше актуальних видань шукайте за посиланням на сайті інтернет-магазину laboratoria.pro

 

 
 
Відгуки і рецензії
Поки немає коментарів
Написати коментар
Ваше Ім'я*
Ваш Email*
Введіть текст*