8 стратегій, як пробудити мотивацію, — від автора бестселера The New York Times «Драйв» Деніела Пінка
Більшість людей вірить, що найкращий спосіб мотивації — це винагорода або покарання, поширений метод батога і пряника. Деніел Пінк доводить, що такий підхід — помилковий. Джерелом мотивації є третій драйв — наші вроджені потреби самотужки керувати власним життям (автономія), удосконалюватись та творити (майстерність) і покращувати світ навколо (мета). Компанії, які навчаться створювати таке середовище, отримають більш залучених працівників. А люди, зрозумівши механізм роботи третього драйву, навчаться управляти внутрішньою мотивацією й отримувати задоволення від роботи. «Драйв. Дивовижна правда про те, що нас мотивує» — унікальна книжка, яка не втрачає своєї актуальності вже понад десять років і допомагає бізнесам перейти на новий підхід управління людьми, а працівникам змінити сприйняття світу і спосіб життя. Про 8 стратегій, як пробудити мотивацію розповідаємо у матеріалі.
Хоча світ переповнений зовнішніми стимулами, є багато варіантів, як додати до свого життя та роботи автономію, майстерність і мету. Перед вами — 8 вправ, які допоможуть рухатись у правильному керунку.
Деніел Пінк
1
Пройдіть Тест на потік
Мігай Чиксентмігаї зробив набагато більше, ніж просто відкрив концепцію «потоку». Він також запровадив новий винахідливий метод його вимірювання. Чиксентмігаї та його команда з Чиказького університету дали учасникам своїх досліджень електронні пейджери. Далі дослідники протягом одного тижня в довільному порядку писали їм на пейджери (приблизно вісім разів на день) із проханням описувати свій психічний стан у той момент. Таке звітування в режимі реального часу виявилось значно правдивішим та пізнавальнішим, якщо порівнювати з попередніми методами.
Ви можете скористатись інноваційним методом Чиксентмігаї у власному пошуку майстерності, пройшовши свій Тест на потік. Налаштуйте на комп’ютері чи телефоні сповіщення, яке повториться 40 разів протягом одного тижня в довільний час. Щоразу, як ваш ґаджет дзеленчатиме, занотовуйте те, чим ви зайняті, що відчуваєте та чи перебуваєте у стані потоку. Об’єднайте свої спостереження, проаналізуйте поведінкові моделі й поставте собі такі запитання:
• У які моменти ви відчували стан потоку? Де ви були тоді? Над чим працювали? З ким були?
• Чи є якісь часові відрізки упродовж дня більш сприятливими до потоку, ніж інші? Згідно з отриманими даними, як ви можете реорганізувати свій день?
• Як ви можете збільшити кількість проявів оптимальних відчуттів і зменшити кількість моментів, у яких ви відчували відсутність залученості чи зосередженості?
• Якщо ви сумніваєтесь щодо правильності вибору своєї професії чи кар’єрного шляху, то що ця вправа говорить вам про істинне джерело вашої внутрішньої мотивації?
2
Спершу поставте велике питання...
У 1962 році Клер Бут Люс, одна з перших жінок, які працювали в Конгресі США, дала президенту Джонові Фітцджеральду Кеннеді маленьку пораду:
Велику людину можна описати одним реченням.
Реченням Авраама Лінкольна було: «Він зберіг союз і звільнив рабів». Франкліна Рузвельта: «Він вивів нас із Великої депресії і допоміг перемогти у світовій війні». Люс побоювалась, що увага Кеннеді була настільки розсіяною поміж різними пріоритетами, що його речення ризикувало стати невиразним абзацом. Щоб виснувати своє із цієї тези, вам не обов’язково бути президентом — чи то Сполучених Штатів, чи то спільноти садівників. Одним зі шляхів зорієнтувати своє життя у керунку величнішої мети — подумати про те, яким є ваше речення. Можливо, це: «Він виростив четверо дітей, які стали щасливими та здоровими людьми». Або: «Вона винайшла пристрій, що полегшив людське життя». Або: «Він дбав про кожного, хто заходив у його офіс, незалежно від того, була та людина платоспроможною чи ні». Або: «Вона навчила читати два покоління дітей».
Коли міркуватимете над своєю метою, почніть із важливого великого питання: «Яким є моє речення?»
3
...А потім маленьке питання
Велике запитання — необхідне, але тільки його одного замало. Тут у гру вступає маленьке питання. Справжні досягнення не відбуваються за одну ніч. Як і кожен, хто тренувався до марафону, вивчав іноземну мову чи був лідером успішного відділу організації, запевнить вас, що ваша робота над важкими завданнями буде значно тривалішою, аніж купання в оплесках.
Ось дещо, що ви можете робити для того, аби не втрачати мотивації. Наприкінці кожного дня запитуйте себе, чи були ви сьогодні кращими, ніж учора? Чи зробили ви більше? А якщо так, то чи зробили це належно? Або ж, якщо коротко та конкретно, чи вивчили ви десять нових слів, чи зателефонували вісьмом клієнтам із новими комерційними пропозиціями, чи з’їли свої п’ять порцій фруктів та овочів, написали запланованих п’ять сторінок? Вам не обов’язково бути бездоганними щоденно. Замість цього маленькими кроками наближайтесь до самовдосконалення; наприклад, наскільки довше ви сьогодні тренувалися грати на саксофоні, або чи утрималися ви від перевіряння електронної пошти, поки не закінчили звіту.
Нагадувати собі, що ви не маєте стати майстром уже на третій день, — це найкращий спосіб упевнитися, що якогось там трьохтисячного дня ви все-таки ним станете.
Тож перед тим як лягати спати, щовечора ставте собі маленьке запитання: «Чи став я кращим, ніж був учора?»
4
«Візьміть Заґмайстера»
Дизайнер Стефан Заґмайстер відшукав чудовий спосіб забезпечити собі життя типу І. Гляньмо на стандартний план розвитку життя людини в розвинутих країнах, говорить він. Люди зазвичай перші (плюс-мінус) двадцять п’ять років свого життя вчаться, сорок наступних — працюють, а останні двадцять п’ять — на пенсії. Такий шаблонний графік змусив Заґмайстера задуматись: чому б не забрати п’ять років із пенсійного періоду й не додати їх у період робочий?
Тож кожні сім років Заґмайстер закриває свою компанію графічного дизайну, повідомляє клієнтам, що буде відсутній протягом року та вирушає у 365-денну творчу відпустку. Він використовує цей час на подорожі, проживання у місцях, у яких ніколи не бував, та на експерименти з новими проєктами. Звучить ризиковано, я знаю. Але він каже, що ідеї, які він генерує упродовж того річного «відгулу», часто забезпечують його прибутком на наступні сім років. Аби «взяти Заґмайстера», як я це називаю, звичайно, потрібне ретельне планування і заощадження коштів. Але ж хіба відмова від широкоекранного телевізора не видається доволі малою ціною за незабутній та неповторний рік особистого дослідження? По правді, ця ідея реалістичніша, ніж більшість із нас уявляє. Ось чому я сподіваюсь «узяти Заґмайстера» через кілька років і вам рекомендую.
5
Самостійно проаналізуйте свої результати
Корпоративні аналізування результатів, ці щорічні або що дворічні заходи в організаціях, так самі приємні, як зубний біль, а користі з них — кіт наплакав. Нікому вони не подобаються — ні тому, хто звітує, ні тому, хто перевіряє. Ці зустрічі не допомагають здобути майстерності, оскільки відгук про якість нашої праці надходить аж через шість місяців. (Уявіть, що Серена Вільямс чи Твайла Тарп бачили б свої результати або читали відгуки лише раз на пів року.) Однак менеджери й досі тягають працівників до своїх кабінетів на ці дивакуваті й навіть неприємні зустрічі.
Можливо, існує кращий спосіб. Може, як пропонували Дуґлас Макґреґор та інші, нам варто самим аналізувати свою ефективність. І ось як це зробити. Насамперед визначте свої цілі — здебільшого навчальні, але й кілька цілей щодо результатів — і щомісяця викликайте себе до свого ж кабінету й оцінюйте свою діяльність. Як ваші справи? Що вам не вдається?
Які інструменти, інформація чи підтримка необхідні вам, аби краще працювати.
Ось іще кілька порад:
• Встановлюйте і малі, і великі цілі, щоб, коли настане час оцінити себе, ви вже мали певні виконані завдання.
• Упевніться, що ви розумієте, який стосунок до вищої мети має кожен з аспектів вашої роботи.
• Будьте гранично відвертими. Ця вправа спрямована на те, щоб допомогти вам покращити ваші результати і досягти майстерності — тож якщо ви раціоналізуєте невдачі й замовчуєте свої помилки замість того, щоб вчитися на них, то марнуєте свій час.
Ну, а якщо така бесіда з собою вам не до вподоби, то збирайтеся із колегами в маленькі групи та регулярно аналізуйте результати на засадах рівності. Якщо вашим товаришам і справді не байдуже, вони скажуть вам правду й не дозволять самообманюватись. Одне останнє запитання до керівників: скажіть, заради всього святого, чому ви не заохочуєте до цього своїх працівників?
6
Підійдіть на п’ять кроків ближче до майстерності
Одним із ключів до майстерності є те, що професор психології Університету штату Флорида Андерс Ерікссон називає «цілеспрямована практика» — «період, тривалістю ціле життя, коли ми... докладаємо зусилля, аби покращити свої результати в конкретній сфері». Цілеспрямована практика — це не тільки пробігати кілька кілометрів щодня чи щоранку по двадцять хвилин гамселити по клавішах піаніно. Це процес, сповнений мети, зосередженості, ну і, звісно, болю. Дотримуйтесь поданих нижче порад (щодня, упродовж десятиріч) і, можливо, ви станете майстром.
• Пам’ятайте, що цілеспрямована практика має мету — покращувати результати. «Люди, що роками грають у теніс раз на тиждень, не покращують своїх умінь, якщо кожного разу роблять одне й те саме, — сказав Ерікссон. — Цілеспрямована практика полягає у розширенні наших умінь, встановленні нових цілей та поступовому збільшенні навантаження й інтенсивності, аби кожного наступного разу, коли ви братиметеся до виконання певної вправи, ви досягали трішечки більше, ніж минулого разу.
• Повторення, повторення і ще раз повторення. Повторення — це важливо. Відомі баскетболісти після командного тренування виконують не десять, а п’ятсот додаткових кидків.
• Шукайте джерела постійного критичного зворотного зв’язку. Якщо ви не знаєте, що вам вдається, то й не знатимете, що покращувати.
• Безжально зосередьтесь на тому, у чому ви потребуєте допомоги. Поки багато хто з нас продовжує працювати над удосконаленням того, з чим уже добре дає собі раду, говорить Ерікссон, «хто працює над своїми слабкостями — той зростає».
• Підготуйтеся, що цей процес буде психічно та фізично виснажливим. Саме тому так мало людей віддаються цьому, але з тієї ж причини воно і спрацює.
7
Прислухайтесь до Веббера та носіть з собою аркуш
Алан Веббер, співзасновник журналу Fast Company, у пізнавальній книжці Rules of Thumb пропонує цікаву і просту вправу, яка допоможе вам визначити, чи перебуваєте ви на правильному шляху до автономії, майстерності та мети. Візьміть кілька чистих аркушів. На одному з них напишіть відповідь на таке запитання: «Заради чого ви прокидаєтеся зранку?».
Тепер на іншому боці цього ж аркуша дайте відповідь на запитання: «Що не дає вам спати вночі?». Зробіть із двох відповідей одне речення. І якщо вам не сподобається відповідь, викиньте аркуш та спробуйте знову, аж поки у вас не вийде щось таке, що вас влаштує. Потім прочитайте те, що у вас вийшло.
Якщо обидві відповіді надають вам відчуття мети та правильного напряму, то Веббер вам скаже: «Вітаю! Використовуйте їх як свій компас, час до часу перевіряючи, чи він усе ще вказує правильний напрямок. Якщо вам знову не сподобається одна чи дві ваші відповіді, виникає нове запитання: як ви вийдете з цієї ситуації?»
8
Створіть свій мотиваційний постер
Офісні постери, що намагаються «мотивувати», мають погану репутацію. Як говорив один жартівник: «Упродовж останніх двадцяти років мотиваційні постери завдали неймовірних страждань людям на робочих місцях у всьому світі». Але хтозна — можливо, перший був втіленням краси. Можливо, розписи на стінах печери Ласко у Франції й були способом, яким візіонери епохи палеоліту намагалися сказати: «Якщо ви знаєте, куди прямуєте, то ніколи не помилитесь поворотом». Однак тепер ви маєте шанс чинити спротив (або ж повернутися до цієї стародавньої спадщини). Є сайти, на яких ви можете створити мотиваційні постери (тепер ми маємо більше варіантів, а не лише фотографії кошенят, що намагаються вибратися з кошика).
Ви можете поставитись до цього завдання серйозно або легковажно — ваш вибір. Мотивація — явище глибоко особисте, і тільки вам відомо, які слова чи зображення знайдуть у вас відгук.
Купити книжку Деніела Пінка «Драйв»
В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними.
Більше актуальних бізнес-видань від провідних українських видавництв шукайте за посиланням на сайті книжкового інтернет-магазину laboratoria.pro
Переглянути всі книги видавництва Лабораторія можна у каталозі