«Чому, коли твоє життя досконале, хтось хоче перевернути його з ніг на голову?» Уривок з книжки «Майстри масштабування»
Ключем до масштабування бізнесу є не талант чи стратегія, а підприємницьке мислення, яке варто розвивати. У цьому впевнений Рід Гофман — один із найуспішніших підприємців Кремнієвої долини, засновник LinkedIn та ведучий подкасту «Майстри масштабування», на основі якого і побудована ця книжка. У ній вміщені інтерв'ю із лідерами знакових компаній, включаючи Apple, Nike, Netflix, Spotify, Starbucks, Google, Instagram і Microsoft, а також з тими підприємцями, які тільки розпочинають свій шлях, але вже встигли гучно заявити про себе сміливими стартапами. Уривок з книги «Майстри масштабування», який надихне вас переосмислити власну справу, публікуємо у матеріалі.
Вона не чекала на цей дзвінок.
Анджела Арендтс досягла успіху на посаді генеральної директорки Burberry. Лише за вісім років вона привела британський історичний бренд до значного економічного піднесення. Ціна акцій зросла на 200 відсотків. Доходи і чистий прибуток подвоїлися. Зміни були такі приголомшливі, що британська преса визнала Анджелу найбільш високооплачуваним керівником у Сполученому Королівстві.
Вона з сім’єю добре влаштувалася і щасливо мешкала у Сполученому Королівстві, і нещодавно поділилася зі своєю радою директорів планом — знову подвоїти дохід протягом наступних п’яти років.
А потім зателефонували з Apple.
Або принаймні з кадрової агенції. Генеральний директор Apple Тім Кук вважав, що вона має стати наступною керівницею ритейл-відділу Apple. «І я сказала: “Для мене велика честь, справді велика честь, що мою кандидатуру розглядають, але в мене найкраща робота у світі та зобов’язання. Отже, ні, дякую”».
За пів року вони знову зателефонували. «І я сказала: “Слухайте, минуло лише шість місяців, і нічого не змінилося. Немає про що говорити. І, до речі, у мене двоє дітей навчаються в університеті в Лондоні, розумієте? І чоловік, який думає, що ми проживемо тут усе життя. Отже, дайте мені спокій. Дякую, але ні”».
Будь-який лідер, який наймає талановитих співробітників, має знати: наполегливість справджує надії. Apple повернулася знову. «“Чи не могли б ви просто випити чашечку кави з Тімом?” І я така: “Серйозно?” Я подумала: ти не хочеш бути нечемною та зарозумілою. Він найзнаменитіший генеральний директор у світі. І тому я сказала: “Гаразд, я вип’ю чашку кави”».
Але хоч яким переконливим був Тім Кук віч-на-віч, вона відмовила йому. Декілька разів.
«Я сказала Тіму: “Повірте мені, я не та людина, яка вам потрібна. Ви мене не знаєте. Я дію інстинктивно. Я творча людина. Я не керівниця магазину”. Він відповів: “У нас найпродуктивніші магазини у світі. Гадаю, в нас достатньо хороших керівників”. І я сказала: “Але я й не технарка. Я не пишу кодів”.
Він сказав дуже спокійно: “У нас цього достатньо”. І лише згодом я зрозуміла, що він насправді шукав лідерства, він хотів, щоб команди знову були згуртованими».
Анджела болісно роздумувала над цим рішенням. Вона запитувала себе: «Чому, коли твоє життя досконале, хтось хоче перевернути його з ніг на голову?»
Але врешті-решт вона вирішила: це Apple. Вона мала сказати «так». І залишила свою респектабельну посаду генеральної директорки висхідного лондонського модного лейбла, щоб стати за стерно відділу роздрібних продажів флагмана Кремнієвої долини. Apple одноосібно домінувала в роздрібній торгівлі. За десять років вони вчетверо збільшили кількість магазинів у всьому світі. Але зі зростанням з’являються труднощі зростання.
Завдання Анджели — зберегти легендарну магію Apple, одночасно керуючи великою кількістю людей, серед яких як новенькі поціновувачі технологій, так і давні схиблені прихильники.
Це потребує загального бачення, неможливого без провідника змін, який міг би об’єднати глобальну команду. Анджела була готова прийняти виклик.
І як все склалося, коли вона приєдналася?
«Я ненавиділа цю роботу».
Відвертість Анджели дивує, але її відповідь — не дуже. Щоразу, коли ви перестрибуєте з однієї організації в іншу, і, зокрема, коли перебираєтеся між двома такими різними горами, як Apple і Burberry, виявляєте, що це дуже складно. Це складно, бо все зовсім інше. Правила, завдання, припущення, комунікації.
«Насправді це нагадувало політ на Марс, — каже Анджела. — Це ніби говорити різними мовами. Перші три-чотири місяці я почувалася дуже невпевнено, — згадує Анджела. — Але тоді ви розмовляєте самі з собою. Нізащо у світі я не змогла б навчитися всього. І вони привели мене сюди не для того, щоб я всього навчилася. Вони запросили мене сюди, бо в мене є здібності, і я маю їх застосувати. Перші пів року всюди складно. Але згодом я зрозуміла, що маю зробити це по-своєму, адже вони залучили мене саме для того, щоб я зробила це по-своєму».
Перш ніж згуртувати команду Анджела мала зібрати думки докупи. Кожен лідер організації, що швидко зростає, може впізнати себе в її історії. Адже шок, який відчула Анджела, перейшовши з Burberry до Apple, схожий на дезорієнтацію лідерів у власних компаніях під час їх масштабування.
Лідерство в масштабі й лідерство під час масштабування — означає, що ви постійно адаптуєтеся і розвиваєтеся. Ви не можете дотримуватися якогось одного стилю або підходу. Ви постійно керуєте переходами. Ваша компанія постійно змінюється навколо вас. І це означає, що ви природно матимете дуже стійке лідерство, що створює стійку команду й компанію.
Минуло приблизно три місяці відтоді, як Анджела обійняла нову посаду керівника відділу роздрібної торгівлі й онлайн-продажів Apple, коли хтось запропонував їй розіслати ознайомчий електронний лист сімдесяти тисячам співробітників компанії. Анджела мала іншу ідею.
Як мати трьох підлітків Анджела знала, що багатослівний електронний лист — не найкращий спосіб спілкування з молодими співробітниками Apple. «Я уявляю трьох своїх підлітків у цих магазинах Apple Store, і вони не читають електронної пошти, — зізнається вона. — Тому я сказала: “Краще я зніму відео”».
«Ми не знімаємо відео», — відповіли їй.
«Я сказала: “Я збираюся зняти відео, і мені не потрібна ані студія, ані зачіска, ані макіяж. Ми використаємо iPhone. Це буде три думки за три хвилини або й менше, жодного редагування — нічого”».
Отже, Анджела записала перше відеоповідомлення для співробітників Apple зі свого робочого місця за допомогою iPhone. «Я просто сказала: “Привіт, вибачте, що не зв’язалася з вами раніше, але ми робитимемо ці відео. Я говоритиму з вами раз на тиждень, бо хочу, щоб ви були в курсі нашого плану та знали, куди ми рухаємось. Я хочу, щоб ми встановили зв’язок”».
Приблизно за хвилину після початку запису відео її телефон задзвонив. То була її дочка. Камера телефону записувала, Анджела перепросила й відповіла на вхідний дзвінок: «Анджеліно, мама передзвонить тобі за дві хвилини». Потім продовжила своє відеозвернення до співробітників Apple.
Коли вона закінчила записувати відео, хтось запропонував їй відредагувати його й вирізати момент із телефонним дзвінком, «тому, що Apple має бути досконалою, — пояснює вона. — І я сказала: “Ні, це не має бути досконалим. Вони мають бачити, що я справжня. Вони також мають бачити, що я ставлю своїх дітей на перше місце”. Наступного дня я отримала, мабуть, близько п’ятисот повідомлень від людей, які дякували мені за те, що я відповіла на дзвінок дочки».
І ось так Анджела почала налагоджувати зв’язок зі своєю новою командою в Apple. Вона знала, що це їй знадобиться, зважаючи на намір внести зміни в бізнес, успіх якого залежав від інноваційності і спритності. Незалежно від того, сімдесят тисяч персоналу чи лише сім, лідеру, щоб створити сильну, згуртовану команду, потрібні два складники: висока мета і щоденний контакт з людьми. Анджела зуміла втиснути трішки того й іншого у трихвилинне відео.
Детальніше про лідерство, масштабування бізнесу, а також про історії успіху і невдач у всесвітньо відомих корпораціях ви можете прочитати у книжці «Майстри масштабування».
Купити книгу онлайн можна тут.
В нашому інтернет-магазині представлені книги українською у різних форматах. Паперове видання, електронна книжка чи аудіоформат — обирати лише вам. Ми видаємо нонфікшн і художні книги, книги про психологію, бізнес, суспільство та інші теми, які сьогодні є актуальними.
Переглянути і замовити бізнес-літературу видавництва Лабораторія можна за посиланням.