Автори Лабораторії: Філ Пухарєв про музику, ідею написання книги «Це вам не естрада» і плани на майбутнє
Улюблена рубрика знайомства з авторами Лабораторії продовжується! Сьогодні це Філ Пухарєв — журналіст, редактор, копірайтер, музичний оглядач, автор Telegram-каналу «ПЛАЙ» і автор книги «Це вам не естрада. Крутими стежками української поп-музики XX століття». «Це вам не естрада» — це книжка-гайд українською естрадою від ключових постатей і пісень до подій української попсцени радянського періоду, написана на основі відкритих джерел, журналістських матеріалів автора у медіавиданнях та дописів у авторському телеграм-каналі «ПЛАЙ». Ідеєю створення книжки, любов'ю до музики і планами на майбутнє автора ділимося з вами у матеріалі.
Фото: Оля Закревська
До повномасштабного вторгнення я...
Понад десять років я працював у журналістиці та медіакомунікаціях. Закінчив Інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка за спеціальністю «Видавнича справа і редагування». У 2014-му, навчаючись на магістратурі, створив з однокурсниками інтернет-видання Muzmapa, що висвітлювало сучасну українську музику в різних регіонах України.
2016-2018 рр. – працював журналістом і редактором інтернет-видання Karabas Live.
Мої матеріали про українську музику також виходили на сайтах Українська Правда. Життя, СЛУХ, DTF Magazine, Тиктор, Вечір та ін.
Вів подкасти на Українському Радіо та Громадському радіо.
У 2021-му році створив телеграм-канал ПЛАЙ, в якому «людською» мовою намагаюся писати про українську естраду.
Виступив експертом у документальних фільмах «Феномен Івасюка» та «Яремчук: Незрівнянний світ краси».
Про книгу
Книга «Це вам не естрада» – логічне продовження (і, певним чином, підбиття підсумків) того, чим я займаюся на авторському телеграм-каналі ПЛАЙ протягом останніх трьох років.
Я пишу про українську поп-музику радянського періоду, бо не можу про неї не писати. Адже народився у місті Чернівці, яке у 60-80-х роках називали «музичною столицею України». У той час там ледь не з кожної підворітні звучали хіти Софії Ротару, Назарія Яремчука, Василя Зінкевича та інших наших поп-зірок. А інколи на чернівецьких вулицях можна було перестрітися і з самими зірками – чимало з них були буковинцями. І хоч народитися в топовий період їхніх кар’єр я трошечки “не встиг”, однак всотав у себе естрадний вайб, як то кажуть, із молоком матері.
Я охоче прийняв пропозицію видавництва Лабораторія написати книгу про цей непростий, але надзвичайно цікавий період української поп-музики. Аби згадка про неї не загубилася в діджитальних нетрях і передавалася наступним поколінням молодих слухачів. А найголовніше – щоб бумери, зумери і всі, хто прийде після них, могли читати про неї простою та доступною мовою: без «совкового» пафосу, зате із гумором, модними слівцями та інтернет-мемами.
Про назву книги
Принагідно хочу подякувати команді Лабораторії, з якою ми «набрейнштормили» назву.
«Це вам не естрада» – парадокс. Бо як можна писати про українську естраду, але заперечувати її вже у самій назві? Річ у тому, що сам термін «естрада» не люблять ані сучасні дослідники, ані власне популярні українські артисти, що творили у 60-80-х рр. Слово нав’язала їм радянська номенклатура, тож не дивно, щоб від нього досі тхне пліснявою.
Насправді ж українські музиканти радянської доби хоч і потайки, але таки орієнтувалися на модний закордонний саунд. У їхній музиці можна почути відгомін рок-н-ролу, джазу, фанку, соулу, психоделіки, синті-попу та інших популярних західних жанрів поп-музики. Крім того, у цій музиці можна відшукати достатньо латентних проукраїнських меседжів. Тож називати її «радянською естрадою» у мене не повернеться язик.
З одного боку, ми звикли до цього терміну. З іншого, кращий і сучасніший відповідник для нього ще не вигадали. Тому – «Це вам не естрада».
Коли закінчиться війна, я...
Нещодавно я прийняв рішення долучитися до Сил оборони України. Символічно, що це сталося після закінчення роботи над книжкою. Мотивація захищати своє тепер ще сильніша.
Українська поп-музика – надто широке явище, про яке не розкажеш однією книгою. Тож далі буде. Але вже після української перемоги.